اخبار, دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه دیاگ چیست و چگونه کار می کند؟
5/5 - (1 امتیاز)

دستگاه دیاگ چیست و چگونه کار می کند؟

در اوایل دهه 80 بود که صنعت خودروسازی به فکر این افتاد که باید برای خودرو هایی که تولید می شوند راهی قرار دهد تا مکانیک ها بتوانند بدون اینکه دل و روده خودرو را کف زمین پهن کنند از ایرادات آن آگاه شوند و فقط قطعاتی را که نیاز به تعمیر دارد را جدا و تعمیر کنند.

برای تحقق این امر کامپیوتر های هوشمندی وارد خودرو ها شدند که روی خودرو نصب می شدند و از آن طرف نیز روی نقاط حیاتی خودرو مانند گیربکس، ترمزها، خنک کننده ها، قطعات برقی، قطعات حیاتی موتور و امکانات رفاهی و آپشن ها، سنسور ها و کنترل کننده هایی نصب می شد که در صورتی که به هر عنوانی دچار خطا و عیب شدند، کد خطایی مربوط به آن نقطه را روی حافظه ای در داخل کامپیوتر خودرو وارد کنند.

دیگر دلایلی که چنین کامپیوتری هایی بوجود آمدند، وجود امکانات رفاهی که روز به روز در خودرو ها بیشتر و بیشتر ظهور پیدا می کنند از دیگر دلایل مهم، بررسی وضعیت آلایندگی یک خودرو است که ورود این نوع کامپیوتر ها رو توجیه میکند.

دیاگ چیست؟

دیاگ مخفف کلمه دیاگنوستیک (Diagnostic) است و به عملیات خطایابی توسط دستگاه مخصوصی گفته می‌ شود که اطلاعات را از کامپیوتر خودرو استخراج می‌کند و بعد از آنالیز کد های خطای موجود در آن، ایراد های جزیی و کلی خودرو را نشان می‌ دهد.

تقریبا تمام خودرو های امروزی که از سیستم انژکتور استفاده می‌کنند مجهز به یک کامپیوتر داخلی هستند که وظیفه ثبت و ضبط عملکرد همه دستگاه‌ های الکترونیکی و مکانیکی خودرو را بر عهده دارد. همه فعالیت‌ های الکترونیکی و مکانیکی خودرو توسط کامپیوتر خودرو کنترل می‌ شود. دستگاه دیاگ در واقع روشی است که می‌ توان از این اطلاعات خام، عیب‌ های احتمالی خودرو را کشف و یا از بروز آن ها جلوگیری کرد.

دستگاه دیاگ چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه دیاگ چگونه کار میکند؟

دستگاه عيب یاب با ارسال كد های مشخصی از ECU درخواست اطلاعات می کند كه این كد ها برای هر درخواست متفاوت است. سپس ECU با بررسی كد های دريافت شده نوع درخواست دستگاه عیب یاب را تشخیص میدهد و اطلاعات مورد نظر را ارسال می كند و بدین صورت تعمیرکار را برای عيب یابی خودرو کمک می‌ كند.

كدهای تشخیص عیب مربوط به عيوب الكتریكی يا الكترونیكی هستند كه در سيستم انژكتوری موتور شامل سنسور ها و انژكتور ها و سایر عملگر ها بوجود آمده و ECU خودرو آن ها را تشخیص می‌ دهد. این كد ها در حافظه ECU ذخیره شده و دستگاه دیاگ این اطلاعات را از ECU خودرو دریافت میکند و این قابلیت را دارد که آن ها را روی صفحه نمايش دهد. تعمیركار با کمک این کد ها میتواند نسبت به رفع عیب خودرو اقدام نماید.

هر کمپانی خودروسازی موظف میباشد تا برای همه خودرو های تولیدی خود دستگاه دیاگ مربوط به آن را تهیه و در اختیار همه تعمیرگاهها و مراكز سرویس خود قرار دهد، این دستگاه دیاگ همواره کاملترین و با قابلیت ترین دستگاه دیاگ برای خودروهای آن کمپانی میباشد. به عنوان مثال، دستگاه دیاگ کارخانه بی ام دبلیو فقط برای خودرو های بی ام دبلیو میباشد و نمیتواند خودرو های بنز را عیب یابی کند. از این رو مهمترین نکته در انتخاب دستگاه دیاگ در ابتدا تعین برند خودرو میباشد.

قابلیت های دستگاه دیاگ

خواندن پارامتر های كاری موتور روشن از ديگر قابليت های دستگاه های عيب یاب است. پارامتر های موتور عبارتند از سرعت موتور، دمای هوا، دمای آب، آوانس جرقه، مقدار سوخت، لين يا ریچ بودن دود اگزوز، مقدار باز بودن دریچه گاز، مقدار باز بودن استپر موتور، و موارد دیگر كه با بررسی آن ها می‌ توان كاركرد موتور را دقیقا مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. اگر كسی بتواند همزمان با بررسی كد های خطا ، پارامتر های كاری موتور را نیز مد نظر قرار دهد می‌ تواند به راحتی عیب موتور اعم از عیوب برقی يا حتی عيوب مكانیكی را نيز تشخیص دهد.

چند نوع دستگاه دیاگ وجود دارد؟

به طور کلی دیاگ‌ ها به دو دسته  تقسیم بندی می‌ شوند.

1- (OEM (Original Equipment Manufacture
2- After Marketing

دیاگ OEM دستگاهی است که به صورت تخصصی برای دیاگ یک برند خودرویی خاص طراحی و ساخته شده است. معمولا این دیاگ‌ ها در اختیار نمایندگی‌ ها و کارخانه‌ های خودرویی برای استفاده در خطوط تولید و نمایندگی های مجاز قرار می‌ گیرد. اما دیاگ افترمارکت دستگاهی است که برای استفاده در بازار آزاد طراحی و ساخته شده است. دیاگ های افترمارکت می‌ توانند از یک برند خودرویی تا چندین برند خودرو را ساپورت کنند. به دیاگ‌ هایی که جهت عیب‌یابی چندین برند مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد؛ دیاگ مولتی برند نیز گفت می‌ شود. البته برخی از دیاگ‌ های مولتی برند هستند که، به صورت تخصصی برای عیب‌یابی یک برند خودرویی ساخته شده‌ اند؛ اما در کنار آن پشتیبانی مناسبی از خودرو های دیگر نیز دارند.

دستگاه دیاگ چیست و چگونه کار می کند؟

خواندن پارامتر های کاری موتور روشن از دیگر قابلیت های دستگاه دیاگ است. پارامتر های موتور عبارتند از سرعت موتور، دمای هوا، دمای آب، آوانس جرقه، مقدار سوخت، لین یا ریچ بودن دود اگزوز، مقدار باز بودن دریچه گاز، مقدار باز بودن استپر موتور، و موارد دیگر که با بررسی آن ها می‌ توان کارکرد موتور را دقیقا مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

اگر کسی بتواند هم زمان با بررسی کد های خطا ، پارامتر های کاری موتور را نیز مد نظر قرار دهد می‌ تواند به راحتی عیب موتور اعم از عیوب برقی یا حتی عیوب مکانیکی را نیز تشخیص دهد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *