اخبار, دستگاه دیاگ, دیاگ

قسمت های مختلف دستگاه دیاگ رابشناسیم

قسمت های مختلف دستگاه دیاگ
Rate this post

قسمت های مختلف دستگاه دیاگ را بشناسیم

قسمت های مختلف دستگاه دیاگ ،  دستگاه دیاگ خودرو نیز به معنای عیب یابی خودرو میباشد. اما این امر توسط سیستم ها و نرم افزار های خاصی انجام میگیرد که به سیستم های دیاگ خودرو معروف هستند.

اصولا هر کارخانه خودرو سازی سیستم عیب یابی مخصوص به خودش را داراست و از این لحاظ نمیتوان هر خودرویی را با هر سیستمی عیب یابی نمود یا اصطلاحا دیاگ زد. معمولا هنگام مراجعه به تعمیرگاه ها برای عیب یابی خودرو هنگام اتصال دستگاه دیاگ به خودرو اولین سوالی که توسط دستگاه پرسیده خواهد شد، انتخاب نوع خودرو و مدل آن میباشد.

اما اصطلاح دیاگ زدن خودرو به این معنی است که بتوان با استفاده از اطلاعاتی که کامپیوتر خودرو در اختیار ما قرار میدهد، خودرو خود را عیب یابی نموده و بتوانیم اشکالات بروز آمده در آن را شناسایی نماییم.

مطالب بیشتر : انواع دستگاه دیاگ را بشناسیم!

قسمت های مختلف دستگاه دیاگ

معرفی قسمت های مختلف دستگاه دیاگ 

دستگاه دیاگ یا عیب یاب خودرو دستگاهی است که با وصل شدن به کامپیوتر خودرو قادر به بررسی وضعیت خودرو و بدست آوردن اطلاعات کاری آن میباشد. هر دستگاه دیاگ از قسمت های ذیل تشکیل شده است:

کامپیوتر دستگاه دیاگ

کامپیوتر دستگاه دیاگ وظیفه پردازش اطلاعات دریافت شده از ایسیو خودرو را داشته و با استفاده از آن اطلاعات و بهینه سازی آنها دانشی را در رابطه با وضعیت کارکرد قطعات و نحوه عملکرد خودرو نشان میدهد. اصلی ترین بخش یک دستگاه دیاگ همان کامپیوتر میباشد که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد.

سخت افزار یا اینترفیس دستگاه دیاگ

منظور از سخت افزار یا اینترفیس همان مترجم میانی بین ایسیو و کامپیوتر معمولی دستگاه دیاگ میباشد. با استفاده از اینترفیس و کابل های رابط ما قادر خواهیم بود خودرو را عیب یابی کرده و مشکلات احتمالی عملکردی آن را شناسایی کنیم.

کابل های رابط و کانکتورها دستگاه دیاگ

وظیفه اتصال دستگاه دیاگ به کامپیوتر خودرو را بر عهده داشته قادرند اطلاعات را بین ECU و دستگاه دیاگ منتقل نمایند. این کابل ها و کانکتور ها از یک طرف به دستگاه دیاگ و از طرف دیگر مستقیما به کامپیوتر خودرو متصل میشوند.

نرم افزار دیاگ خودرو

یکی دیگر از مهم ترین قسمت های دیاگ میباشد که برای هر مدل خودرو متفاوت میباشد. هر خودرو از یک سری دستورالعمل های کارکردی متفاوت استفاده میکند. بهمین علت نمیتوان هر خودرویی با هر نرم افزاری دیاگ زد. برای هر خودرو باید از نرم افزار خاص خود آن خودرو استفاده نماییم تا دستگاه بتواند نحوه کارکرد فعلی خودرو را با استاندار های نوع خودرویی که انتخاب شده است تطبیق دهد و آنگاه اقدام به عیب یابی نماید.

مطالب بیشتر : دستگاه دیاگ چیست و چگونه کار می کند؟

فهرست امکانات دستگاه دیاگ 

یکی از گزینه های لیست، خواندن خطاهای سیستم است که در آن خطا های دائم یا موقت قطعات سیستم نمایش داده می شود .

خطاهای موقت یا لحظه ای ممکن است در اثر نوسانات شارژ دینام ، وجود ناخالصی در سوخت ، تکان شدید کانکتور ها در دست انداز های جاده یا هر عامل دیگری بوجود آمده باشند و یا ممکن است شروع اشکال در یک قطعه و خطای دائمی باشند .

خطاهای دائمی معمولا نشانه خرابی قطعات یا اشکال در کانکتور آن ها می باشند .

در کنار لیست خطا ها گزینه پاک کردن خطا نیز وجود دارد ، برای اطمینان از وجود اشکال بهتر است یکبار خطا های موجود بعد از یاداشت کد خطا پاک شود . در صورت تکرار خطا بعد از پاک کردن و روشن کردن موتور اتومبیل وجود اشکال در سیستم حتمی است و باید نسبت به تعویض قطعه مربوط و رفع اشکال اقدام نمود .

نحوه کار با دیاگ خودرو چیست؟

همان طور که اشاره شد پس از نصب دستگاه دیاگ و انتخاب نوع خودرو، دستگاه شروع بکار خواهد کرد.

لازم بذکر است که قبل از شروع عملیات دیاگ زدن باید سوئیچ خودرو باز باشد. پس از اتمام عملیات عیب یابی، دستگاه یک سری کد هایی را نمایش خواهد داد که هر کدام از این کد ها بیانگر حالت خاصی از عملکرد درست یا نادرست خودرو میباشد.

وظیفه ترجمه و تفسیر این کدها بعهده تعمیرکار یا نرم افزار های دیاگ خودرو میباشد. لازم بذکر است که در پاره ای از موارد ممکن است دیاگ خودرو هم زمان چند کد متفاوت را مبنی بر اشکالات خودرو نمایش دهد. در این صورت نرم افزار ها توانایی ترکیب این کد ها را با یکدیگر نداشته و بهمین علت حتما باید یک متخصص در این باره نظر بدهد.

گاهی نیز بعلت معیوب شدن دستگاه کامپیوتر خودرو، ممکن است بطور کلی نیاز باشد که سیستم کامپیوتر یکبار ریست گردد. این امر نیز بر عهده دستگاه دیاگ خودرو میباشد که با استفاده از آن میتوان کامپیوتر خودرو را ریست کرده و اطلاعات را دوباره به آن وارد نمود.

هم چنین با استفاده از دستگاه دیاگ میتوان اطلاعات جامعی را نیز درباره خودرو نظیر میزان مصرف سوخت، تنظیم درجه پاشش سوپاپ، نمایش مسافت پیموده شده و اطلاعاتی از این قبیل را بدست آورد و یا تغییر داد.

بطور کلی با یک دستگاه دیاگ خودرو میتوان به نوعی با خودرو ارتباط برقرار کرده و مشکلات و عیب های احتمالی آن را دریافت کرد. از طرفی میتوان اطلاعات کاملی را نیز درباره وضعیت فعلی خودرو و وضعیت استاندارد خودرو دریافت کرد که میتواند در زمینه نگهداری هر چه بهتر خودرو توسط مالک بسیار مفید باشد.

بیشتر بخوانیم : 4 نکته کلیدی در خرید دستگاه دیاگ

سفارش و خرید دستگاه دیاگ مناسب خودرو

برای خرید و سفارش دستگاه دیاگ با قیمت مناسب و متناسب با خودروی خودتان و برند مورد نظرتان میتوانید با کارشناسان کارا یدک در ارتباط باشید .

[ts_products title=”دستگاه دیاگ موجود در کارا یدک” columns=”4″ per_page=”4″ ids=”5605, 5621, 5603″ thumbnail_border=”1″ big_thumbnail=”0″ item_margin=”1″ thumbnail_slider=”0″ show_image=”1″ show_title=”1″ show_sku=”0″ show_price=”1″ show_short_desc=”0″ show_rating=”1″ show_label=”1″ show_categories=”0″ show_add_to_cart=”1″ is_slider=”0″ rows=”1″ show_nav=”1″ show_dots=”0″ auto_play=”0″ disable_slider_responsive=”0″]

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *