کامپیوتر پژو 206

محافظت از کامپیوتر پژو 206

محافظت کامپیوتر خودرو - کارایدک-ECU 206
Rate this post

محافظت از کامپیوتر خودرو

آیا برای نگه داری بهتر و طول عمر خودرو خود فکری اندیشیده اید؟ محافظت از قطعات مختلف خودرو سبب میشود تا شما به زودی زود با خرابی خودرو مواجه نشوید. یکی از قطعات مهم خودرو ، کامپیوتر آن است. پس محافظت از کامپیوتر خودرو خود را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید : چگونه از کامپیوتر پژو 206 مراقبت کنیم؟

ECU یا کامپیوتر خودرو چیست؟

ECU خودرو از قطعات الکترونیکی است که به معنای واحد کنترل الکترونیکی (Electronic Control Unit) میباشد. وظیفه اش کنترل و هماهنگی قسمت های مختلف یک خودروی انژکتوری است.

یکی از اصلی ترین اجزا خودرو همین کامپیوتر یا همان ECU میباشد. این قطعه در ماشین شما همانند مغز انسان عمل میکند و قادر است تمامی هماهنگی های موجود در خودرو شما را برعهده بگیرد. همچنین برخی سنسورها در کامپیوتر با دستور مستقیم کامپیوتر خودرو عمل کرده و در صورتی که کامپیوتر درست کار نکند، این سنسور ها از کار خواهند افتاد. هر چه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، مسلما کامپیوتر درک بهتری از شرایط موتور پیدا کرده و میتواند شرایط بد کارکرد موتور را درست تر تشخیص دهد.بنابراین میبایست ، محافظت کامپیوتر خودرو خود را در لیست مراقبت های خود قرار دهید.

این کامپیوتر با ورود اولین خودرو های انژکتوری به کار گرفته شد. کامپیوتر خودرو با استفاده از سنسورهایش که در همه نقاط خودرو وجود دارند میتواند گزارش جامعی از وضعیت عملکرد خودرو  بدست آورده و شرایط اتومبیل را بررسی کند. اگر ECU بنا به هر دلیل بد کار کند و یا از کار بیفتد، خودرو شما نیز از کار افتاده و دیگر حرکت نخواهد کرد.

محافظت کامپیوترخودروکارایدک-ECU

محل قرار گیری کامپیوتر پژو 206

محل قرار گرفتن کامپیوتر ماشین بسته به نوع شرکت سازنده ماشین ها متفاوت است اما این قطعه مهم و اساسی در خودروهای پژو 206 در زیر کاپوت خودرو و کنار موتور نصب شده است .این قطعه در دیگر خودرو ها داخل اتاق ، زیر داشبورد و … نصب میشوند.

علامت های خرابی کامپیوتر خودرو 

شما برای محافظت از کامپیوتر خودرو خود علائمی را باید بررسی کنید که قطعا به دلیل خوب کار نکردن کامپیوتر خودرو شماست . در زیر به برخی از این علائم میپردازیم :

  1. روشن نشدن خودرو
  2. خودرو با استارت زیاد روشن میشود ولی با استارت زیاد خاموش میشود.
  3. خودرو حالتی شبیه به سه کار میکند(لرزش شدید دارد)
  4. دمای آب و آمپر آب بالا رفته
  5. فن با روشن شدن موتور یکسره کار میکند
  6. صدای قل قل در هنگام خاموش کردن به گوش میرسد به دلیل دمای بالای آب
محافظت کامپیوتر خودرو - کارایدک-ECU 206

نگهداری از کامپیوتر پژو 206

اگر میخواهید محافظت از کامپیوتر خودرو خود را به نحو احسن انجام دهید به نکات زیر توجه کنید:

جدا کردن باطری

در مواقعی که خودرو شما روشن است نمیتوانید باطری آن را جدا کنید. این کار باعث میشود که به شدت به کامپیوتر خودرو شما آسیب برساند.

اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور قطع ریسک سوختن ECU وجود دارد. طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد آن، این کار عاقلانه به نظر نرسد.

جرقه از روی وایر شمع با اتصالش به بدنه خودرو 

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که گاهی سر شمع‌ها را می‌کشید و برای امتحان کردن برق ارسالی به سرشمع ها بوسیله وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می‌کنید، ممکن است که مقدار جریان نا بهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند. اولیه کویل نیز برق خود را به طور مستقیم از ECU می‌گیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رساندن به قسمت‌های حساس به‌خصوص ECU شود.
در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل قرار بگیرد.

آب زدن به کامپیوتر

اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین‌های داخلی با ماده‌ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین‌های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU آسیب برسد.

 پین‌های ECU

به پین های ECU خودرو خود دست نزنید و یا در مواردی که غفلت میکنید دستتان به این پین ها نخورد.زیرا ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته بدن میتواند گاهی  اوقات تا هزارها ولت می‌تواند بالا برود.

این چند عمل هم باعث می شود حافظه موقت موجود در ECU پاک بشود و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی پارامترهای لحظه ای موتور تا مدتی بد کار کند :
جدا کردن کابل باطری بیشتر از چند ثانیه
جدا کردن سوکت ایسیو بیشتر از چند ثانیه
جدا کردن سوکت رله RL2 موجود در جعبه رله اتاق موتور بیش از چند ثانیه
جدا کردن فیوز F14 از جعیه تقسیم داخل اتاق موتور بیش از چند ثانیه
در چنین حالتی باید خودرو دوباره تجدید حافظه شود . در این حالت خودرو سکته های بی دلیل و نا به هنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام دنده معکوس کشیدن راننده احساس می کند که خودرو لحظه ای دچار مکث می شود . البته این مورد در خودرهای نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ECU کاملا مفید خواهد بود .

بیشتر بدانیم: محافظت از کامپیوتر پژو 206

محافظت کامپیوتر خودرو - کارایدک-ECU 206

چرا کامپیوتر خودرو برای سارقان باارزش است ؟

سارقان با برداشتن کامپیوتر های خودرو ، راه در آمد بالایی که به طور متوسط حدود 2 میلیون تومان در روز میباشد را برای خود ایجاد میکنند.اما به سرقت بردن این کامپیوتر به سرعت اتفاق میفتد.

زیرا در برخی خودرو ها این قطعه کوچک طوری طراحی شده که به آسانی توسط سارقان ربوده میشود.جالب است بدانید یک سارق حرفه ایی به شرکت ایران خودرو برای محافظت کامپیوتر خودرو راهکار پیشنهاد داده است.

او میگوید با قفل زدن به کامپیوتر خودرو چیزی درست نمیشود و امنیت این قطعه کوچک بالاتر نمیرود.بلکه میتوان با جمع کردن سیم کشی خودرو و آوردن ECU از داخل کاپوت به داخل اتاق این امنیت را بالا برد.

پس با یک سیم کشی اضافه تر و آوردن این قطعه مهم به داخل اتاق محافظت از کامپیوتر خودرو را رقم زد. بعدش هم میبایست پیچ ‌های پشت کیلومتر و ECU رو از چند نوع پیچ مختلف انتخاب کنن که باز کردن این قطعات زمان ‌برتر و کار باز کردن اونا برای دزدان سخت ‌تر بشه. به همین راحتی

بیشتر بخوانید : فاش اسرار سرقت شبانه کامپیوتر 206

راهی مطمئن برای خرید کامپیوتر پژو 206

اگر به دنبال بهترین فروشگاه برای کامپیوتر خودرو خود هستید و امکان خرید حضوری را ندارید و میخواهید کامپیوتر خودرو را به صورت آنلاین خریداری کنید. ما به شما فروشگاه کارا یدک را پیشنهاد میدهیم.برای اینکه از کیفیت کامپیوتر خودرو خود مطمئن شوید و کامپیوتر خودرو را با قیمت مناسب بخرید با ما تماس بگیرید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *