فروشگاه قطعات خودرو

کامپیوتر خودرو (ECU)

کامپیوتر خودرو (ECU) یکی از اجزای اصلی خودروهای امروزی محسوب می شود و مدیریت تمام کارهای اجزای خودرو را برعهده دارد.

کامپیوتر خودرو دارای یک سری اطلاعات ورودی و خروجی است که اطلاعات ورودی از سنسورهایی که در سراسر ماشین نصب شده است دریافت می شود و خروجی هایی که از طریق ایسیو خارج می شود مثل دستور روشن شدن چراغ هاست.

هر سال با پیشرفت صنعت خودرو سازی سیستم ها و فناوری هایی که به کار می رود پیچیده تر می شود. در چند دهه ی گذشته استفاده از انواع ریز پردازنده ها در ایسیو خودرو ها بیشتر شده و تعمیر و دست کاری توسط افراد عادی امکان پذیر نمیباشد. اما در کل سرویس دهی خودرو نسبت به قبل آسان تر و سریع تر شده است.

کامپیوتر خودرو - تعمیر کامپیوتر خودرو

مسئولیت اصلی کامپیوتر خودرو چیست؟

به طور کلی ایسیو در هر خودرویی توانایی انجام وظایفی مثل :

نظارت بر کارکرد کلی موتور خودرو ، نمایش اطلاعات کارکرد موتور برای راننده (بیشتر در زمان فروش ماشین خریدار این تقاضا را دارد که میزان کارکرد موتور را ببیند) ، نمایش مقدار مصرف سوخت ، نمایش میزان باد لاستیک ، نمایش باز و بسته بودن درب های خودرو ، نمایش هشدارهای مختلف مثل هشدارهایی که در حین دنده عقب آمدن با بوق ممتد به راننده داده می شود و…

به طور خلاصه ایسیو وظیفه ی این را دارد که تمام حالات خودرو و کارکرد آن را ثبت کند و با استفاده از این اطلاعات وضعیت خودرو را درک کند.

اصلی ترین و حساس ترین وظیفه ی هر ایسیو خودرو این است که میزان و درجه ی پاشش سوخت در انژکتور را تنظیم کند و اگر خللی در این وظیفه اش ایجاد شود به طور حتم احتراق در خودرو به درستی انجام نمی شود و ممکن است خودرو به درستی کار نکند و آلایندگی بسیار زیادی از خودش تولید کند.

بنابراین هر موقع که دیدید ایسیو وظیفه اش را درست انجام نمیدهد برای تعمیر کامپیوتر خودرو همان لحظه اقدام کنید.

اگر نیاز به تعمیرات تخصصی انواع کامپیوتر ECU خودرو دارید ، حتما روی لینک زیر کلیک کنید.

سنسورهای ایسیو چه وظایفی دارند؟

ایسیو یا کامیپوتر خودرو برای اینکه وظایف خود را به درستی انجام دهد سنسور های مختلف خودرو به آن کمک می کنند تا کارش را بهتر انجام دهد.

اما هر خودرو دارای سنسور های اصلی می باشد که در ادامه به آن اشاره می کنیم :

👈 سنسور اکسیژن

👈 سنسور فشار

👈 سنسور دریچه گاز

👈 سنسور دمای آب

👈 سنسور دمای هوا

👈 سنسور ضربه

👈 سنسور دور موتور

تمام سنسورهایی که در بالا ذکر کردیم اطلاعاتی را به کامیپوتر خودرو میرسانند تا بتواند درکی از شرایط کنونی خودرو داشته باشد و با استفاده از آن اطلاعات بخش های مختلف خودرو را کنترل کند.

جالب است بدانید که :

در هر ثانیه میلیون ها محاسبه و پردازش در ایسیو خودرو انجام میگیرد ، تصمیم گیری برای زمان جرقه زنی شمع ها و مدت زمان باز بودن انژکتور بر عهده ی کامپیوتر خودرو است تا مصرف سوخت در بهترین شرایط باشد.

در ادامه انواع کامپیوتر پراید را مشاهده میکنید : 

با گذر از کاربراتور به قدرتمندترین کامپیوتر خودرو میرسیم!

در گذشته خودروهای از یک دستگاه کاملا مکانیکی به نام کاربراتور برای کنترل میزان پاشش سوخت استفاده می کردند که باعث میشد میزان آلایندگی بسیار بالایی در هوا تولید شود.

به همین منظور برای کاهش میزان آلودگی هوا از سوخت خودروها یک واحد کنترل و نظارت کننده به نام ایسیو در خودروهای امروزی قرار گرفت و با پیشرفت روز افزون تبدیل به کامپیوتر خودرو با قدرت بالایی شده است.

کنترل میزان تزریق سوخت ، احتراق و فرآیند های دیگر موتور با استفاده از پارامترهای پیش فرضی که برای ایسیو خودرو تعیین شده است مدیریت می شود. امروزه دیگر خودروهای کاربراتوری کنار رفته اند و خودروهایی با ایسیو وارد بازار شده اند ، دیگر آن زمان قدیم به پایان رسیده است.

در ادامه انواع کامپیوتر پژو 206 و 207 را مشاهده می کنید : 

ایسیو خودرو کجا قرار دارد؟

محل نصب ایسیو خودرو بسته به سازنده ماشین دارد و مکان مشخصی ندارد. به طور مثال می تواند داخل اتاق و زیر داشبورد باشد و یا زیر کاپوت خودرو و در کنار موتور  مانند ایسیو پژو ۲۰۶ ، ایسیو پراید ، ایسیو سمند ، ایسیو پژو 405 و … نصب شده باشد.

برای اینکه خودتان بفهمید ایسیو در کجای خودرو قرار دارد می توانید به دفترچه ی راهنمای خودرویتان مراجعه کنید و اینکه در اینترنت جستجو کنید یا اینکه به تعمیرگاه مراجعه کنید تا او شما را راهنمایی کند که در کجای خودرو قرار گرفته است.

ولی یک نکته ای که در اینجا باید ذکر کنیم این است : 

اگر جای ایسیو را متوجه شدید هیچوقت به آن دست نزنید ، چراکه ممکن است با یک دست زدن شما ایسیو خراب شود یا اینکه یکی از سنسورهایش از کار بیفتد ، آن موقع باید هزینه ی بسیار بالایی بکنید تا تعمیر کامپیوتر خودرو را انجام دهید.

هزینه های تعمیر ایسیو فکر نکنید که خیلی ارزان است ، به علت سختی که در تعمیرشان وجود دارد هزینه های بالایی هم جهت تعمیر از شما دریافت می شود. پس دقت کنید که هیچوقت خودتان برای تعمیر اقدام نکنید و اینکه با پیشگوشتی به جون ایسیو خودرویتان نیفتید چون نتیجه اش جزء ضرر مالی نخواهد بود.

عملکرد ایسیو خودرو چگونه می باشد؟

عملکرد ایسیو شباهت زیادی به کاری که رایانه های ساده انجام می دهند دارد. باید این را اضافه کرد که در هر ثانیه میلیون ها پردازش انجام می شود که به خودرو کمک می کند عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد. مواردی مانند چه مقدار انژکتور باز باشد، چه زمانی شمع ها جرقه بزنند، تنظیم آلایندگی هوا و… از جمله وظایف ایسیو خودرو می باشد.

مهمترین وظیفه ای که برای کامپیوتر خودرو می توانیم نام ببریم این است که به کمک آن می توان عملکرد کلی موتور ، نمایش اطلاعات موتور ، میزان باد لاستیک ، نمایش باز و بسته بندی بودن درب خودرو و… را نام برد.

کامپیوتر خودرو - کارا یدک

کامپیوتر خودرو در زمان کارشناسی ماشین به ما کمک می کند؟

ECU یا همان کامپیوتر خودرو همانند جعبه سیاه هواپیما عمل می کند و می تواند تمام اطلاعات خودرو را به صورت کاملا دقیق در خود نگه دارد. وقتی برای کارشناسی خودرو می روید با وصل کردن کامپیوتر خودرو به دستگاه دیاگ می توانید تمام اطلاعات خودرو را مشاهده کنید.

اگر فروشنده به شما گفت ماشین کاملا سالم است اما شما نسبت به این موضوع شک داشتید به کمک کامپیوتر خودرو می توانید از این موضوع مطمئن شوید. یکی از کارهایی که بعضی از فروشندگان انجام می دهند این است که کلیومتر ماشین را دست کاری می کنند اما وقتی به اطلاعات کامپیوتر خودرو دسترسی پیدا کنید می توانید اطلاعات دقیق کیلومتر خودرو را مشاهده کنید.

عملکرد ماشین در مواقع حساس به کامپیوتر خودرو بستگی دارد!

تمام اتفاقاتی که در زمان تصادف یا مواقع حساسی که برای خودرو پیش می آید توسط ایسیو خودرو کنترل می شود به عنوان مثال :

بازشدن ایربگ در زمان توسط را ایسیو کنترل می کند و اینکه اگر ایسیو دچار مشکل باشد به هیچ وجه ایربگ خودرو باز نخواهد شد ، به همین دلیل است که در بعضی از حادثه ها میبینید که ایربگ خودرو باز نشده است ، دلیلش عدم توجه به تعمیر ایسیو است.

و سایر واکنش های خودرو مثل : سیستم زاویه انحراف چرخ ها ، سیستم ترمز اضطراری و … فقط و فقط با ایسیو خودرو قابل اجراست. بدون وجود کامپیوتر خودرو هیچ کدام از این اتفاقات شدنی نیست.

سوالات متداول

به برخی سوالات شما درباره ی کامپیوتر خودرو در زیر پاسخ داده ایم اگر جواب سوال خود را پیدا نکردید از ما بپرسید خیلی زود به آن پاسخ خواهیم داد.

کاری که کامیپوتر خودرو انجام می دهد این است که اطلاعات را به طور کامل از حس گرها دریافت می کند و از آن برای محاسبه و تنظیم زمان جرقه زنی شمع ها و میزان پاشش سوخت از طریق انژکتور استفاده می کند.

✅ روشن شدن چراغ چک موتور

✅ جرقه زدن پیشرانه

✅ کاهش توان پیشرانه

✅ روشن نشدن پیشرانه

امروزه همه ی خودرو ها دارای سیستم ضد سرقت هستند ولی نقش ایسیو در جلوگیری از سرقت خودرو این است که هر سوییچی علاوه بر شکل ظاهری یک کد دیجیتال دارد که اگر کلید دیگری از لحاظ فیزیکی مشابه باشد ولی کد داخل سوییچ با کد کامپیوتر ماشین تطابق نداشته باشد خودرو به هیچ وجه روشن نمیشود.

8 thoughts on “کامپیوتر خودرو (ECU)

  1. احسان گفت:

    ایسیو اگر مشکل پیدا کند برا ماشین چه اتفاقی میوفته ؟

  2. سهراب گفت:

    سلام ممنون بابت اطلاعاتتون که در اختیار ما میذارین خیلی کمک کرد مطالبتون

    1. admin2 گفت:

      سلام دوست عزیز .خوش حالیم که مفید واقع شده و ممنون از شما بابت همراهیتون

  3. هومن گفت:

    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم علت سفت شدن دنده تو هوای سرد چیه ؟ شما مدونین ؟! ممنون میشم راهنمایی کنین

  4. مرتضی گفت:

    سلام مطالب و داشتم میخوندم واقعا کمک میکنند ممنن بابت مطال خوبتون و وقتی که میذارین خسته نباشید✔

    1. admin2 گفت:

      سلام دوست عزیز -خیلی مفتخریم که مفید بودن و سپاس از همراهی شما

  5. شهراد گفت:

    سلام ایسیو ماشینم مشکل پیدا کرده بود و شما برای من تعمیرش کردید ممنون بابت خدماتتون

  6. امین گفت:

    روزبخیر. از کجا بفهمیم که در زمان کارواش و موتورشویی آب ایسیو خودرو رو خراب نمیکنه؟ اصن امکان خرابی هست در زمان کارواش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *