کامپیوتر 206, کامپیوتر پژو 206

فاش اسرار سرقت شبانه کامپیوتر 206

سرقت شبانه کامپیوتر پژو 206
4/5 - (1 امتیاز)

فاش اسرار سرقت شبانه کامپیوتر خودرو

قفل ماشین را چندبار می‌ زند، اما کار نمی‌ کند. به تصور اینکه باتری آن تمام شده در تاریکی شب به کمک نور گوشی موبایل به صفحه کنترل نگاه می‌ کند که یک‌باره سیمی که از در موتور بیرون آمده، نظرش را جلب می‌ کند.

صدای مردی می‌ گوید: «خانم کامپیوتر پژو 206 شما را هم دزیده‌ اند؟» صدا ادامه می‌ دهد: «ایسیو پژو 206 مرا هم همین الان دزدیدند. کمی آن طرف‌ تر با دوستان فوتبال بازی می‌ کردم که این اتفاق افتاد. اینقدر سریع و بی‌ صدا بود که هیچ‌ کداممان متوجه نشدیم.»

کمتر از نیم‌ ساعت بعد پلیس می‌ آید. گزارش سرقت هر دو خودرو ثبت می‌ شود. جرثقیل‌ های امداد خودرو هم بسته به نزدیک‌ بودن یا دوربودن مسیر، تعرفه‌ ای بین 50تا 70 هزار تومان دارند. اما بعضی جرثقیل‌ ها که طرف قرارداد با نیروی انتظامی هستند، تعرفه‌شان بین صدتا120هزارتومان است.

اما مشکل این است که بعد از اینکه خودرو بجای امنی منتقل شد، چطور می‌ شود آن را درست کرد. مسوول یکی از نمایندگی‌‌ های شرکت خودروسازی می‌ گوید: «قطعاتی مثل کامپیوتر ماشین، مشابه داخلی ندارد. از سوی دیگر به دلیل تحریم‌ ها، ورود آن به کشور با مشکلاتی همراه است. افزایش سرقت و به‌ دنبال آن افزایش تقاضای مشتریان نیز از عمده دلایل کمبود و گرانی این کالاست. تازه اگر خوش‌شانس باشید و آن را پیدا کنید.»

فاش اسرار سرقت شبانه کامپیوتر 206

خرید ایسیو خودرو از کجا؟

از حدود 15نمایندگی ایران‌ خودرو، هیچ‌ یک کامپیوتر مورد نظر را ندارند. به گفته مسئول یکی از این نمایندگی‌ ها، طی هفته گذشته صد کامپیوتر پژو 206 تنها در این نمایندگی به فروش رفته و حالا، منتظر رسیدن اجناس جدید هستند.

یکی از مکانیک‌ ها می‌ گوید همه خودرو های پژو 206 آنژکتوری دارای کامپیوتر هستند و با این که قطعات چینی هم در بازار است، اما تعمیرگاه آن ها، ایسیو 206 فرانسوی و آلمانی می‌ فروشند.

یکی از نمایندگی‌ ها درباره اختلاف قیمت می‌ گوید: « بعضی کامپیوتر های دست‌ دوم را خریداری می‌ کنند و پس از بی‌ کد کردن، آن ها را با قیمت پایین‌ تری روی خودرو نصب می‌ کنند.» ایسیو پژو 206 چهار تا هستند؛ یکی زیر پای راننده که BSI نام دارد.

دومی داخل موتور و پشت باتری، سومی همان کامپیوتر هایی که مورد سرقت واقع می‌ شود و در کنار موتور است و با نام ESU شناخته می‌ شود و چهارمین‌ کامپیوتر 206 هم خود سوییچ خودروست.

وقتی فردی استارت می‌ زند، خودرو چهارکد را با هم تطبیق می‌ دهد، اگر کامپیوتر‌ ها «دی‌ کد» یا بدون کد شوند با هرسوییچی روشن می‌ شود که این امر ضریب ایمنی خودرو را کاهش می‌ دهد.

فاش اسرار سرقت شبانه کامپیوتر 206

افزایش ایمنی ایسیو 206 و خودروهای دیگر

به‌ گفته مامور نیروی انتظامی، بیشتر سرقت‌ های کلی خودرو ها برای انجام اعمال مجرمانه از قبیل سرقت و حمل موادمخدر است. خودرو معمولا کمتر از یک‌ ماه پیدا می‌ شود و با توجه به اینکه سارقان پس از اتمام کارشان آن را در نقطه دور افتاده‌ ای رها می‌ کنند تا زمان کشف و شناسایی، خودرو حدودا دو هفته‌ ای در اختیار سارقان است.

کارشناسان یکی از دلایل افزایش سرقت کامپیوتر پژو 206 را کوتاهی خودروسازان در طراحی خودرو در رعایت استاندارد های ایمنی عنوان می‌ کنند. به اعتقاد آن ها، خودروسازان به جای اینکه سیم در موتور را از زیر چراغ رد کنند و تمهیداتی بیندیشند تا در موتور به سهولت از بیرون باز نشود، آن سیم را از مسیر دیگری عبور می‌ دهند.

اما در نهایت، باید با همین خودرو های موجود در کشور، زندگی را گذراند؛ غیر از پارک‌ کردن خودرو در مکان‌ های امن مانند پارکینگ، بیمه بدنه خودرو آن هم نزد شرکت‌ های بیمه‌ ای که سقف تعهداتشان به طور دقیقی مشخص باشد، از راهکار هاییست که مردم برای به حداقل رساندن میزان خسارت به کار می‌ برند. قراردادن یک محافظ به همراه یک قفل روی کامپیوتر خودرو هم ضریب ایمنی آن را افزایش می‌ دهد.

فاش اسرار سرقت شبانه کامپیوتر 206

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *