مقالات تخصصی

انواع سنسور

1/5 - (1 امتیاز)

سنسور ها:

سنسور فشار هوای ورودی یا سنسور MAP:: این سنسور فشار هوای داخل مانیفولد را به طور پیوسته لندازه گیری کرده و به واحد کنترل(ECU) ارسال می کند.

  محل نصب::  در پژو 405، پارس و سمند:: زیر سینی فن و در پیکان و RD روی مانیفولد گاز قرار دارد. در پراید نیز بر روی بدنه خودرو و در کنار شیر برقی کنیستر قرار گرفته. 

ایرادات::  در صورت خرابی این قطعه دود سیاه رنگ رقیق در هنگام کار کردن در دور آرام از اگزوز خارج می شود.

 

سنسور دور موتور:: این سنسور بر روی پوسته کلاچ نصب شده است. و اطلاعات مربوط به دور موتور و موقعیت TDC را اندازه گیری کرده و به ECU   ارسال می کند.

محل نصب:: در تمامی خودرو ها این سنسور بر روی پوسته کلاچ و در بالای فلایویل نصب می شود.

ایرادات:: روشن نشدن موتور ( به هیچ وجه موتور روشن نمی شود) -بالا نرفتم دور موتور از یک حد مشخص – نمایش اعداد وارقام نا مربوط و غیر واقعی در نمایشگر دور موتور .

 

سنسور دور موتور یا موقعیت میل لنگ :(ESS) Engine Speed Sensor

بر روی فلایویل ، حلقه ای دندانه دار مشابه فلایویل قرار دارد که ۵۸ عدد دندانه داشته و جای دو دندانه خالی است ( جمعاً ۶۰ قسمت ) . یک سنسور مغناطیسی بر روی پوسته گلدانی گیربکس در مقابل این دندانه ها نصب می شود ( این سنسور بالای سر چرخ دنده فلایویل نصب شده است ) . هر بار که یکی از این دندانه ها به مقابل سنسور می رسد پیغامی به ECU ارسال می گردد که ECU از این پیغام متوجه وضعیت میل لنگ و دور موتور می شود . همچنین وقتی جای خالی دو دندانه به سنسور می رسد پیغام قوی تری ارسال می شود که ECU متوجه می شود پیستون سیلندرهای ۱ و ۴ در نقطه مرگ بالا هستند . ECU از این دو نوع اطلاعات برای تعیین زمان پاشش انژکتورها و زمان جرقه زنی استفاده می کند .

شرح کار قطعه :

ECU از اطلاعات این سنسور برای موارد چون ، تشخیص نقطه مرگ بالا یا همان محاسبه ی زمان جرقه زنی سیلندر یک ، محاسبه ی دور موتور ، تنظیم دور آرام ، تشخیص حالت موتور ( ECU با استفاده از اطلاعات این سنسور ، سنسور فشار مانیفولد و سنسور موقعیت دریچه ی گاز ، حالت های دور در جا ، نیمه بار و تمام بار را شناسایی می نماید ) .

ساختار داخلی :
این سنسور تشکیل شده است از : آهنربا ، قاب ( محفظه ) ، محفظه موتور ، هسته آهنی ، سیم پیچ ، حلقه دندانه دار .

مدارهای الکتریکی :
دارای سوکت سه پایه به رنگ قهوه ای می باشد و دسته سیم آن از سه سیم مجزا تشکیل شده است :
پایه ۱ : ارسال سیگنال
پایه ۲ : اتصال بدنه
پایه ۳ : اتصال به غلاف شیلد یا پارازیت گیر

روش تست سنسور :
در صورت خرابی کامل قطعه ، که به خاطر عواملی مثل شکستن نوک سنسور ( که اغلب به خاطر شکسته شدن فنرهای صفحه کلاج و برخورد آن ها با نوک سنسور بوجود می آید ) یا قطعی در سیم پیچ سنسور ایجاد می شود خودرو روشن نخواهد شد .
در صورت آلودگی سنسور با براده های آهن و روغن و گریس ممکن است خودرو در دور آرام بد کار کند . گاهی براده های آهن داخل پوسته گلدانی گیربکس بر اثر چرخش فلایویل و صفحه کلاج بصورت غباری روی سنسور باعث ایجاد و ارسال پالس های اشتباه به ECU می گردد و در نهایت باعث بد کارکردن خودرو در دور آرام می شود .
در صورتی که عقربه دور موتور به طور غیر معمول حرکت کند ( شلاق زدن ) و یا خودرو دچار کپ کردن یا (Cut Off) بی موقع شود ( مثلا در دور ۳۵۰۰ ) سنسور باید چک شود .

روش تست اهمی :
ابتدا سوکت قطعه را از دسته سیم اصلی جدا می کنیم . یک سر پروب اهم متر را به پایه یک و سر دیگر آن را به پایه دو سوکت سنسور اتصال می دهیم . اهم متر باید مقاومتی را در حدود زیر نشان دهد :
 پژو پارس – سمند – پیکان – زانتیا : ۳۰۰ الی ۴۰۰ ( اهم ).
 پراید : ۳۰۰ الی ۴۲۰  ( اهم ) .
 پژو ۲۰۶ : ۳۰۰ الی ۴۸۰  ( اهم ) .
در غیر این صورت سنسور باید تعویض گردد .

روش تست ولتاژی (AC) :
ابتدا سوکت قطعه را از دسته سیم جدا می کنیم و یک سر پروب ولت متر را که در حالت AC قرار داده ایم را به پایه یک و سر دیگر آن را به پایه دو سوکت سنسور اتصال می دهیم . سپس به خودرو استارت زده و در حین استارت زدن ولتاژ خروجی را چک می کنیم . ولت متر باید ولتاژی در حدود زیر را نشان دهد :
 پژو ۲۰۶ : بالای ۵ ولت
 کلیه خودروهای ایران خودرو : بالای ۲ ولت
 کلیه خودروهای سایپا : بین ۵/۲ تا ۵ ولت

عیب های ایجاد شده در اتومبیل به دلیل خرابی این سنسور :
 در صورت هر گونه خرابی سنسور و نرسیدن اطلاعات به ECU ، موتور روشن نخواهد شد ( در صورتی که روشن شدن خودرو با استفاده از اطلاعات سنسور میل سوپاپ برای ECU تعریف نشده باشد ) .
 در صورت آلودگی نوک سنسور با براده های آهن ، گریس و روغن ، به علت رسیدن اطلاعات غلط به ECU ، موتور در دورهای مختلف ، بد کار خواهد کرد .
 حرکت و پرش های عقربه ی دور موتور بصورت غیر معمول ، Cut Off های نابهنگام در دورهای پائین ، می تواند ناشی از کارکرد نادرست این سنسور باشد .

نکات مهم :
 این سنسور منبع تغذیه ولتاژ نداشته خود ، تولید ولتاژ می کند .
 فاصله سنسور دور موتور را از دندانه های فلایویل تغییر ندهید .
 وقتی دو دندانه خالی فلایویل جلو سنسور می رسد ایجاد تغییر شار مغناطیسی میکند و همزمان پیستون ۱ و ۴ به نقطه مرگ بالا (T.D.C) می رسند . در این حالت پیستون ۱ در حالت انفجار و پیستون ۴ در حالت ابتدای زمان مکس قرار دارد .
 در سیستم انژکتوری بعضی از سنسورها سنسور کمکی دارند که در صورت خراب شدن یک سنسور ECU اطلاعات لازم را از سنسور دیگر کسب می نماید . مثل سنسور دمای هوای ورودی برای سنسور دمای مایع خنک کننده موتور
 سنسور دور موتور سنسور کمکی ندارد .
 یکی از سریع ترین روش های عیب یابی این سنسور به این صورت است که : اگر خودرو روشن نشد برای آزمایش این که بدانیم این سنسور کار می کند یا نه ، سوئیچ را باز کرده و به صدای کار کردن پمپ بنزین گوش می دهیم . صدای پمپ بنزین ۳ تا ۵ ثانیه به گوش می رسد و بعد قطع می شود و بعد استارت بزنیم . اگر در حین استارت زدن صدای کارکرد پمپ به گوش نرسید نشان از خرابی این سنسور دارد .
 در صورت استفاده از سنسور میل سوپاپ در سیستم سوخت رسانی ، از اطلاعات آن به عنوان پشتیبان برای سنسور میل لنگ استفاده می شود .

 

سنسور موقعیت میل سوپاپ Camshaft Sensor (CS) :

در هر دور گردش میل لنگ ، سنسور موقعیت میل لنگ پیغامی را به ECU گزارش می کند . در زمان ارسال یکی از این پیغام ها ، سیلندر یک در آخر تراکم و اول احتراق می باشد و سیلندر قرینه آن یعنی چهار در انتهای زمان تخلیه و اول مکش می باشد . با یک دور گردش میل لنگ و ارسال پیغام بعدی ، سیلندر یک در آخر تخلیه و اول مکش و سیلندر چهار در آخر تراکم و اول احتراق می باشد . برای آنکه ECU متوجه شود کدامیک از سیلندرها در چه وضعیتی است ، از سنسور موقعیت میل سوپاپ استفاده شده است . می دانیم که میل سوپاپ به ازای هر دو دور گردش میل لنگ ، یک دور می گردد . پس اگر به ازای هر دو پیغام سنسور موقعیت میل لنگ ، یک پیغام توسط سنسور موقعیت میل سوپاپ فرستاده شود ، ECU می تواند زمان هایی که سیلندر یک در انتهای تراکم و اول احتراق است را شناسایی کرده و از این طریق با توجه به ترتیب احتراق ، وضعیت بقیه سیلندرها را شناسایی می کند . در خودروهایی که از این سنسور بهره می برند ، دلکو حذف شده است . این سنسور در نزدیکی انتهای میل سوپاپ قرار دارد .

شرح کار قطعه :
این سنسور با اثر الکترو مغناطیسی کار می کند . به این ترتیب که هرگاه جریان در داخل این سنسور توسط یک میدان مغناطیسی منحرف شود ، ولتاژ دو سر سنسور تغییر کرده ، باعث ایجاد پالس های مربعی شکل می شود .
هرگاه برآمدگی انتهایی میل سوپاپ از برابر این سنسور عبور کند ، به علت ولتاژ منفی سطح فلز ، میدان مغناطیسی تغییر کرده و سیگنال ارسال شده به ECU صفر می شود . در زمانی که برآمدگی میل سوپاپ روبروی سنسور قرار ندارد ، سیگنال ارسال شده به ECU 12 ولت می باشد . پس این سنسور با ارسال سیگنال های مربعی شکل ، به ECU زمان دقیق نقطه مرگ بالای سیلندر یک را خبر می دهد .
این سنسور بر روی موتورهایی نصب می گردد که از کوئل های تکی برای هر سیلندر و یا پاشش ترتیبی استفاده می کنند . در پژو ۲۰۶ ، تیپ ۵ و ۶ و سیستم های زیمنس کاربرد دارد .

وظایف این سنسور :
ECU ، با استفاده از اطلاعات دریافتی از این سنسور موارد زیر را کنترل می کند :
 تفکیک موقعیت سیلندر ۱ در نقطه مرگ بالا ، نسبت به موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور
 شناسایی سیلندرها برای جرقه زنی
 شناسایی و محاسبه ی زمان دقیق پاشش برای هر سیلندر
 شناسایی سیلندرهایی که احتراق ناقص در آنها صورت می گیرد .
 پشتیبانی اطلاعات سنسور دور موتور
 سیلندرها را برای جرقه زنی مناسب در مرحله احتراق شناسایی می کند .
 مقدار آوانس جرقه سیلندرها را برای از بین بردن پدیده ضربه یا کوبش کاهش می دهد .

محل قرار گیری سنسور :
این سنسور روی سیلندر و مقابل سطح شاخص میل سوپاپ قرار دارد . ( این سنسور در خودروی پراید بجای دلکوهای مدل قدیم ، زیر کوئل دوبل قرار دارد )

مدارهای الکتریکی :
دارای یک سوکت سه پایه می باشد :
پایه ۱ : تغذیه ولتاژ ۵ ولت یا ۱۲ ولت
پایه ۲ : ارسال سیگنال با دامنه مربعی شکل
پایه ۳ : سیم اتصال بدنه

روش تست قطعه :
تست با دستگاه دیاگ : برای عیب یابی این قطعه توسط دستگاه دیاگ ، ابتدا دستگاه را به خودرو وصل کرده و سپس خودرو را روشن می نماییم . وارد قسمت پارامترها شده و مقدار آوانس جرقه را مقایسه می کنیم . اگر مقدار آوانس جرقه از مقدار استاندارد کمتر باشد ، یعنی ریتارد باشد ممکن است علت این عیب خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ باشد .
با دستگاه دیاگ ، قسمت کدهای خطا را نگاه می کنیم ؛ اگر خطا به صورت موقت باشد باید خطا را پاک کرده و دوباره اتومبیل را روشن نمائیم اگر خطا دوباره بر نگشت مشکل حل شده است ولی در صورتی که خطا دوباره نمایش داده شد باید در مرحله اول سوکت قطعه را باز بینی کرد اگه سولفات نکرده باشد و مشکل سیم کشی نداشته باشد باید قطعه تعویض و خطای آن پاک شود تا مشکل برطرف شود.

عیب های ایجاد شده در اتومبیل به دلیل خرابی این سنسور :
 جرقه زنی موتور ، ریتارد شده و با کمی ریپ کار می کند .
 مقدار مصرف سوخت ، کمی افزایش می یابد ، زیرا در صورت خرابی این سنسور حالت پاشش توسط ECU از ترتیبی به گروهی تغییر یافته و به همین خاطر مقدار آلودگی نیز افزایش می یابد .
نکات مهم :
 این سنسور برای سیستم های انژکتوری ترتیبی استفاده می شود . در صورت خرابی این سنسور پاشش سوخت از حالت ترتیبی به حالت پاشش سوخت نیمه ترتیبی تبدیل می شود و مصرف سوخت بالا می رود .
 این سنسور درخودرو پارس ELX و سمند سریر و زانتیا و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ و پراید زیمنس S2000 استفاده شده است .
 این سنسور سرویس خاصی ندارد .
 سنسور کمکی این قطعه سنسور دور موتور می باشد .
 در بعضی مواقع فیلر نبودن صحیح سوپاپ باعث ایجاد آوانس جرقه ریتارد یا منفی در سیستم انژکتور می شود . که این عیب را باید از عیب درست کار نکردن سنسور موقعیت میل سوپاپ تفکیک کرد .
 این سنسور تست اهمی یا ولتاژی ندارد و تنها می توان برق ۱۲ ولت ارسالی به آن را توسط ولتمتر کنترل نمود .
 در موتورهای دارای سنسور موقعیت میل سوپاپ مانند پژو Roa و باردو با ECU زیمنس ، ECU قابلیت اداره موتور با سنسور موقعیت میل سوپاپ را دارا می باشد . در حالت موتور روشن ، اگر سنسور موقعیت میل لنگ از کار بیافتد و یا قطع شود ، موتور به کار خود ادامه خواهد داد و این حالت از امکانات نرم افزار ECU است . در خودروی پژو پارسELX با ECU مدل BOSCH MP 7. 3 این حالت تعریف نگردیده است .

 

سنسور موقعیت دریچه گاز Throttle Position Sensor (TPS) :

در بعضی سیستم ها این سنسور دارای سه ترمینال بوده و در داخل آن سه پلاتین می باشد که ولتاژ تغذیه ای به آن وارد شده و بسته به وضعیت دریچه گاز ، در خروجی های آن ولتاژی به ECU ارسال می گردد و ECU متوجه وضعیت دریچه گاز می گردد و به نیازهای موتور پاسخ می دهد .
در سیستم تزریق سوخت پراید از یک پتانسیومتر استفاده شده و ولتاژ تغذیه ۵ ولتی به آن ارسال می گردد و با توجه به مقدار باز بودن دریچه گاز ، مقدار ولتاژ خروجی تغییر می کند ( بین ۵/۰ تا ۵/۴ ولت ) و ECU وضعیت دریچه گاز را متوجه شده و در وضعیت های شتابگیری مثبت و منفی ، پاسخ مناسبی را به صورت تزریق بیشتر یا کمتر یا قطع تزریق سوخت می دهد . محل قرار گیری این سنسور بر روی بدنه دریچه گاز و در امتداد میل گاز می باشد .

شرح کار قطعه :
در حالت موتور روشن از طرف ECU ولتاژ ۵ ولتی به پایه ۱ و منفی ثابت به پایه ۳ ارسال می گردد ( به دو پایه ثابت بیرونی ) . در حالت دور آرام که دریچه گاز بطور کامل بسته است ولتاژ ارسالی صفر است . در نتیجه ECU تشخیص می دهد که دریچه گاز کاملا بسته است و مدار کنارگذر را فعال می کند و دور آرام را تنظیم می نماید .
وقتی که پدال گاز فشار داده می شود ، سیم گاز اهرم میل گاز را حرکت داده مقاومت سیم پیچ سنسور تغییر می کند . در نتیجه ولتاژی بین ۰ تا ۵ ولت ( به اندازه مقدار گاز دادن ) از طرف این سنسور مقاومتی به ECU ارسال می شود . ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی و پیغام هایی که از سنسور کمکی مسیر هوای ورودی دریافت می کند ، جرم هوای ورودی را محاسبه کرده دستور لازم برای پاشش سوخت را ارسال می کند .
خروجی های این سنسور به دو صورت سیگنال دور هرزگرد یا آرام (IDLE) و سیگنال دور قدرت موتور (PSW) به ECU ارسال می گردد . سیگنال دور هرزگرد اصولا برای کنترل قطع سوخت پاشی ( هنگامی که در حالت حرکت پا را از روی پدال گاز بر می داریم ) و سیگنال دور قدرت برای افزایش زمان سوخت پاشی و در نتیجه افزایش قدرت خروجی بکار می رود .

وظایف این سنسور :
 محاسبه مقداردهی حجمی هوای ورودی به موتور ( جهت محاسبه مقدار سوختی که باید تزریق شود ) .
 شناسایی وضعیت های دریچه گاز ( دور درجا ، نیمه باز ، کاملا باز ) .
 شناسایی و تشخیص وضعیت های مختلف موتور ( شتابگیری مثبت ، شتابگیری منفی و … ) .

مدارهای الکتریکی :
پایه ۱ : تغذیه ۵ ولت
پایه ۲ : ارسال سیگنال یا ولتاژ
پایه ۳ : اتصال بدنه

روش های تست سنسور :
 با اتصال دستگاه عیب یاب به قسمت پارامترها می رویم . در حالت دور درجا و بسته بودن دریچه ی گاز مقدار ولتاژ خروجی بایستی ۷/۰ ولت باشد . با فشار دادن پدال گاز ، مقدار ولتاژ بایستی افزایش یابد .
 در صورت ثبت خطایی به این نام ، پس از بررسی اتصالات سوکت و دسته سیم ، توسط دستگاه عیب یاب خطای مربوطه را پاک می کنیم . ثبت دوباره ی خطا در دستگاه دیاگ ، دلالت بر خرابی این سنسور دارد .

تست اهمی:
برای تست اهمی ، مولتی متر را در حالت اندازه گیری مقاومت (اهم متر) قرار می دهیم ، دو سر پروب مولتی متر را به دو پایه ی ۱ و ۲ وصل می کنیم ؛ مقدار مقاومت بایستی در حدود ۴ کیلو اهم باشد . با اتصال یکی از پروب ها به پایه ی ۲ و دیگری به پایه ی ۳ و چرخاندن محور دریچه گاز ، بایستی مقاومت تغییر نماید . در غیر این صورت سنسور معیوب می باشد و باید تعویض گردد .

تست ولتاژی :
دستگاه مولتی تستر را در وضعیت ولت متر (DC) قرار داده و خودرو را روشن می کنیم . دو سر پروب را یکی به پایه اتصال منفی و سر دیگری را به پایه تغذیه ۵ ولت وصل می کنیم ، سپس به خودرو گاز می دهیم . ولتاژ باید ۵ ولت باشد و تغییر نکند . سپس پروب متصل به پایه ی تغذیه ۵ ولت را به پایه ارسال سیگنال یا ولتاژ وصل می کنیم . ولتاژی بین ۰ تا ۵ ولت را باید نشان دهد . وقتی به خودرو گاز می دهیم ولتاژ نشان داده شده باید نزدیک به ۵ ولت شود و وقتی گاز نمی دهیم نزدیک به صفر شود . در غیر این صورت قطعه خراب است .

عیب های ایجاد شده در اتومبیل به دلیل خرابی این سنسور :
 در صورت خرابی ، باعث قطع سوخت پاشی و نوسان در دورهای بالا می شود که ممکن است بخاطر کثیفی و آب خوردگی سنسور باشد .
 در صورت سرد بودن موتور ، دور موتور در حد نرمال و در موقع گرم بودن موتور ، دور موتور تا حالت Cut Off بالا می رود .
 در حالت های شتابگیری خودرو ، موتور دچار وقفه یا ریپ می گردد .
نکات مهم :
 ECU با استفاده از اطلاعات این سنسور ، سنسور دمای هوا و فشار منیفولد ، مقداردهی جرمی هوای ورودی به موتور را اندازه گیری می کند .
 در خودروهای پژو ۲۰۶ به این سنسور حسگر می گویند نه پتانسیومتر .
 این سنسور سرویس خاصی ندارد .
 سنسور کمکی این قطعه ، سنسور مپ است .
 این قطعه در خودرو ۲۰۶ تیپ ۱ و ۲ ، قابل تنظیم است . در صورتی که دریچه آن از تنظیم خارج شده باشد در قسمت پارامترهای دستگاه دیاگ زاویه دریچه گاز باید صفر باشد . در غیر این صورت با استفاده از ابزار مخصوص ، دریچه را تنظیم کرده تا عدد بالا بدست آید .

 

سنسور ضربه Knock Sensor :

ضربه زنی در اثر احتراق پیش رس یا خودسوزی مخلوط هوا و سوخت در داخل موتور ایجاد می شود و در صورت تداوم می تواند منجر به صدمه به قطعات موتور گردد . از جمله صدمات آن می توان به ترک خوردن و ذوب شدن پیستون ، خم شدن شاتون و صدمه به شمع ها اشاره کرد . سنسور ضربه ، بروز آن را حس کرده و به ECU گزارش می کند و ECU در جهت جلوگیری از آن مقداری آوانس جرقه را کم کرده و نسبت هوا به سوخت را کمی غنی تر می کند . با از بین رفتن ضربه زنی مجددا آوانس جرقه توسط ECU افزایش می یابد . این کاهش و افزایش مرتبا ادامه می یابد تا جایی که موتور همیشه در شرایط آستانه ضربه زنی که حداکثر بازدهی وجود دارد کار کند .

شرح کار قطعه :
پدیده ضربه باعث کاهش کارایی و قدرت موتور و افزایش انرژی و فشار حرارتی می گردد . در نتیجه باعث بوجود آمدن فشار حرارتی زیادی روی واشر سر سیلندر ، پیستون و اطراف سوپاپ ها شده ، خسارت و آسیب دیدگی مکانیکی سیستم را به دنبال دارد .
این پدیده وقتی به وجود می آید که مخلوط سوخت و هوای جدید در قسمت بالای سیلندر منفجر شود . این انفجار قبل از رسیدن جرقه شمع به وجود می آید . این احتراق ناخواسته را خود سوزی مخلوط محترق نشده می گویند . وقتی که این حالت در یکی از ۴ سیلندر رخ بدهد سنسور ضربه ارتعاشات و ضربات حاصل از پدیده خودسوزی به بلوکه سیلندر را حس کرده و با ارسال یک ولتاژ حداکثر ECU را از این پدیده مطلع می گرداند .
ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از این سنسور میزان آوانس جرقه موتور را کاهش داده و به موازات آن مخلوط سوخت و هوای غنی را برای جلوگیری از افزایش بیش از حد درجه حرارت گازهای خروجی اگزوز وارد سیلندر می کند .

وظایف سنسور :
این قطعه ضربات حاصل از احتراق زودرس ( کوبش ) و یا خود سوزی موتور را به صورت سیگنال های الکتریکی به ECU ارسال می کند و ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی آوانس جرقه را به طور صحیح تنطیم می کند .
جلوگیری از ایجاد پدیده ی کوبش در سیلندر

محل نصب سنسور :
در محصولات ایران خودرو که از یک سنسور استفاده می شود ، محل قرارگیری این سنسور بین سیلندر ۲ و ۳ می باشد . در صورت استفاده از دو سنسور کوبش در موتور ، یکی بین سیلندر ۱ و ۲ و دیگری بین سیلندر ۳ و ۴ نصب می شود . در برخی سیستم های پیشرفته که کنترل آوانس هر سیلندر به صورت مستقل از دیگر سیلندرها صورت می گیرد ، برای هر سیلندر یک سنسور ضربه نصب می گردد .

مدارهای الکتریکی :
این قطعه دارای یک سوکت ۲ یا ۳ پایه به رنگ سفید – مشکی می باشد .
پایه ۱ : تغذیه ۵ ولت
پایه ۲ : ارسال سیگنال
پایه ۳ : غلاف شیلد

روش تست قطعه :
این سنسور ، تست اهمی یا ولتاژی ندارد . در صورت گزارش خطایی برای این سنسور توسط دستگاه عیب یاب ، ابتدا اتصالات را بازبینی نموده سپس توسط دستگاه عیب یاب خطای گزارش شده را از حافظه پاک می نماییم . در صورت ثبت دوباره خطا توسط ECU بایستی سنسور تعویض گردد .

عیب های ایجاد شده در اتومبیل به دلیل خرابی این سنسور :
در صورت خرابی این سنسور به دلیل رسیدن اطلاعات غلط به ECU ، موتور با لرزش کار خواهد کرد .
به دلیل به هم خوردن زمان صحیح جرقه زنی و تغییر آوانس جرقه ، دمای موتور بالا می رود .
خرابی سنسور ضربه باعث افزایش جزئی مصرف سوخت می شود .
در صورت خرابی این سنسور ، چراغ اعلام عیب روشن خواهد شد .
در صورت خرابی قطعه ممکن است موتور با لرزش کار کرده و آمپر آب ، درجه حرارت بالایی را نشان دهد .

نکات مهم :
این سنسور نیازی به منبع تغذیه ندارد .
در صورت شل شدن پیچ سنسور چراغ اخطار عیب یاب روشن می شود . ( گشتاور لازم Kg . m 5/2 )
فیلر نادرست سوپاپ ها یا تایم نادرست موتور ، باعث روشن شدن چراغ اخطار و ثبت ایراد در کارکرد این سنسور در حافظه ECU می گردد .
این قطعه تست اهمی و ولتاژی ندارد .
در خودروهای جدید برای تفکیک ضربات حاصل از خودسوزی موتور و ضربات حاصل از لرزش خودرو در حین رانندگی ، سنسوری با همین کیفیت به نام سنسور شتاب سنج روی بدنه خودرو تعبیه شده است .
تغییراتی که در هنگام رانندگی در جاده های نا هموار در دور موتور ایجاد می شود ممکن است به عنوان احتراق ناقص در سیلندرها گزارش شوند . تفاوت میان تغییرات دور موتور به دلیل ناهمواری های جاده و احتراق ناقص توسط شتاب سنج تعیین می شود . شتاب سنج در شرایط ناهموار جاده موقتا عملکرد شناسایی سنسور ضربه را غیر فعال می کند .
این قطعه سنسور کمکی ندارد .

 

سنسور دمای آب موتور Water Temperature Sensor :

این سنسور از نوع NTC بوده و با توجه به دمای آب ، مقاومت آن تغییر می کند . ECU از اطلاعات این سنسور استفاده کرده و در شرایط سرد بودن موتور ، سوخت بیشتری ارسال می کند .

شرح کار قطعه :
این سنسور دمای آب موتور را به ECU ارسال می کند . ECU طبق اطلاعات دریافتی از این سنسور متوجه دمای آب موتور می شود و در موقع استارت زدن ، به نسبت پایین بودن یا بالا بودن دمای آب ، پاشش سوخت و هوا ورودی را کم و زیاد می کند . در هوای سرد ایجاد حالت ساسات را به عهده دارد .
برای بهتر روشن شدن خودرو با استفاده از اطلاعات دریافتی از سنسورهای کمکی ، دور آرام موتور را نیز تنظیم می کند . همچنین در بعضی از مدل ها سیستم یونیت فن را نیز فعال می کند . در ضمن آمپر آب روی پنل را نیز فعال می کند .
تعریف مقاومت NTC : با افزایش دما مقاومت آن کاهش یافته ، ولتاژ عبوری از این مقاومت افزایش می یابد و بالعکس .
مثال : مقاومت این سنسور در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد + به میزان ۲۵۰۰ و در دمای ۸۰ درجه سانتیگراد به میزان ۳۰۰ است . یعنی اگر ECU ولتاژ بالاتری دریافت کند متوجه مقاومت کم سنسور و دمای بالاتر سیستم خنک کننده موتور شده ، در نتیجه از دمای بالای موتور مطلع می گردد .
این سنسور در بیشتر خودروها روی محفظه ترموستات قرار دارد .

وظایف این سنسور :
این سنسور مقدار دمای آب موتور را به ECU اطلاع می دهد و ECU با اطلاعات دریافتی از این سنسور اعمال زیر را انجام می دهد :
 ایجاد حالت ساسات
 تنظیم زمان پاشش و آوانس جرقه
 در بعضی از مدل ها فن سیستم خنک کننده را فعال می کند
 دمای آب را به آمپر آب منتقل می کند (یعنی گزارش دمای موتور به نشان دهنده های پشت آمپر)
 سوخت مورد نیاز را هنگام استارت زدن تنظیم می کند
 با بالا رفتن دمای موتور دور آرام را کاهش می دهد تا به اندازه نرمال برسد
 دور آرام را تنظیم می کند
 تشخیص حالت های موتور اعم از استارت سرد ، استارت گرم و …
 کنترل کمپرسور کولر در صورت بالا رفتن بیش از حد دمای موتور

مدارهای الکتریکی :
این قطعه دارای یک سوکت ۲ یا ۳ پایه است :
پایه ۱ : اتصال بدنه
پایه ۲ : ارسال سیگنال
پایه ۳ : ارسال سیگنال

روش های تست سنسور :

روش تست با دستگاه دیاگ :
دیاگ را به خودرو وصل کرده ، خودرو را روشن می کنیم . وارد منوی پارامترها و سپس وارد منوی انژکتورها می شویم . دستگاه دمای آب را نشان می دهد . این دما را با دمای آمپر آب مقایسه می کنیم . با تخمین دمای آب موتور می توان از صحت و سلامت سنسور مطلع شد .
مثال : خودرو در حالت گرم است و دمای آن حدود ۶۰ الی ۷۰ درجه سانتیگراد می باشد ولی دستگاه دیاگ دمای آب را ۴۰ درجه نشان می دهد . برای اطمینان بیشتر وارد منو کد خطاها می شویم و مطمئن می شویم که در حافظه ECU خطایی برای سنسور دمای آب ثبت شده است یا نه . اگر خطا ثبت شده بود ابتدا از سلامت سوکت و تمیز و محم بودن آن اطمینان حاصل می کنیم . بعد از این کار کد خطاها را پاک می کنیم . ( خودرو خاموش و سوئیچ باز ) خودرو را روشن کرده و مجددا کد خطا را بازبینی می کنیم . اگر کد خطا بصورت دائمی نمایش داده شد و دستگاه اسکنر دمای آب را بطور حقیقی نشان نداد ، سنسور خراب است و باید تعویض شود .

روش تست اهمی :
سنسور را از جای خود باز کرده دو سر پروب های اهم متر را به دو پایه سنسور اتصال می دهیم . برای ایجاد دمای مشخص ، سنسور را در ظرف آب می گذاریم و با دما سنج دمای آب را مشخص می کنیم . یک روش ساده تر این است که سنسور را در دست می گیریم و صبر می کنیم تا دمای آن به دمای بدن ما که حدود ۴۰ درجه است برسد . سپس مقاومت سنسور را چک می کنیم . طبق جدول زیر باید حدود ۲۳/۱ کیلو اهم باشد . پس با استفاده از اهم متر و دما سنج و جدول زیر می توان تا حدودی از وضعیت کارکرد سنسور مطلع شد .
روش ساده تر برای تست این قطعه این است که در حالت سردبودن خودرو مقاومت دو پایه سنسور را اندازه گیری کرده و خودرو را روشن کنیم . با گرم شدن آب سیستم خنک کننده موتور مقاومت سنسور باید کاهش پیدا کند .

عیب های ایجاد شده در اتومبیل به دلیل خرابی این سنسور :
 اگر این سنسور خراب باشد و اشتباها دمای زیاد ( گرم ) به ECU ارسال کند ، خودرو در هوای سرد روشن نمی شود . ( به عبارتی اگر خرابی این سنسور بصورت اتصال کوتاه یا مقاومت کم باشد ، این سنسور ، دمای بالا را به ECU گزارش می دهد )
 اگر این سنسور خراب باشد و اشتباها دمای کم ( سرد ) را به ECU ارسال کند ، خودرو به خوبی روشن می شود اما مصرف سوخت بالا می رود و باعث بد کار کردن خودرو در دور آرام می شود . بالا رفتن مصرف سوخت به معنی پاشش زیاد سوخت است و خودرو دائما در حالت ساسات قرار دارد . این امر باعث جمع شدن دوده سیاه خشک روی شمع شده و در نتیجه بد کار کردن خودرو در دور آرام را به دنبال دارد . ( به عبارت دیگر اگر خرابی این سنسور به صورت قطعی در مدار یا مقاومت زیاد باشد ، ECU این حالت را به عنوان دمای کم موتور قلمداد می نماید )

نکات مهم :
 دمای آب موتور ، به درجه حرارت ترموستات مصرفی بستگی دارد و باید نزدیک به آن باشد .
 دمای آب موتور در حالت دورآرام در خودروهای دارای فن در حیطه دمای کارکرد فشنگی فن قراردارد .
 اگر خودرو در هوای سرد روشن نشد و سنسور آب سالم بود ، ترجیحا به سراغ کارکرد استپر موتور می رویم .
 سنسور کمکی این قطعه سنسور دمای هوای ورودی می باشد .
 در خودروهای کاربراتوری به آن فشنگی می گویند و در واقع یک ترموسوئیچ است و فقط عمل قطع و وصل کردن را انجام می دهد . اما در سیستم های انژکتوری سنسور است و دور فن را تنظیم می کند .
 در خودروهایی مثل پژو و سمند ، زمانی که درجه حرارت به بالای ۱۱۰ درجه برسد ، چراغ هشدار Stop در پشت آمپر روشن می شود و نشان دهنده بالاتر بودن دما از حد مجاز است .
 دمای بالای موتور تا حد استاندارد باعث احتراق بهتر و کاملتر سوخت می شود و ECU در این حالت بهتر از زمانی که دمای موتور پایین است می تواند میزان پاشش سوخت را کاهش دهد .
 در خودروهای پژو ۴۰۵ ، سمند و پژو پارس ، سه عدد سنسور به رنگ های زیر مشاهده می شود :
قهوه ای : کنترل یونیت فن
سبز : ECU موتور
آبی : پشت آمپر
 کم بودن مایع خنک کننده از مقدار استاندارد باعث اندازه گیری نادرست دمای موتور توسط سنسور خواهد شد .
 در برخی خودروها در صورت خرابی این سنسور یا وجود قطعی در مدار آن ، ECU برای جلوگیری از وارد آمدن صدمه به موتور ، فن های دور تند سیستم خنک کننده موتور را بطور پیوسته بکار می اندازد و دمای مایع سیستم خنک کننده موتور را در منوی اندازه گیری پارامترها بسیار بالا گزارش می نماید .
 در خودروهای ۴۰۵ ، سمند و پژو پارس بدون کنترل یونیت فن خنک کننده موتور ، سنسور با سوکت قهوه ای حذف شده است .
 در برخی خودروها مانند پیکان و پژو RD از یک سنسور سوکت آبی و ۳ پایه استفاده شده است . پایه های ۱ و ۲ اطلاعات دما را به ECU و پایه ۳ به پشت آمپر ارسال می نماید .

 

سنسور اکسیژن Oxygen Sensor (O2S) :

سنسور اکسیژن بر روی مانیفولد خروجی و قبل از مبدل کاتالیتیکی نصب می گردد و مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی را به صورت پیغام ولتاژی به ECU گزارش می کند . ECU با توجه به مقدار ولتاژ خروجی سنسور متوجه می شود که مخلوط غنی یا رقیق می باشد . استفاده از این سنسور ، سیستم تزریق سوخت را تبدیل به (حلقه بسته) می کند ، یعنی اگر سوخت تزریق شده منجر به مخلوط غنی شده باشد آن را رقیق تر می کند و اگر مقدار سوخت کم بوده و مخلوط رقیق ایجاد شده باشد ، آن را کمی غنی تر می کند . با انجام این عمل مقدار آلاینده ها به کمترین سطح خود رسیده و همچنین نسبت هوا به سوخت در محدوده استویکیومتریک باقی می ماند و بیشترین بازدهی حاصل می گردد . دامنه تغییرات ولتاژ خروجی سنسور در محدوده صفر تا یک ولت می باشد . در مخلوط رقیق مقدار اکسیژن گازهای خروجی بیشتر بوده و ولتاژ خروجی سنسور به محدوده پایین نزدیک می شود . در مخلوط غنی مقدار اکسیژن گازهای خروجی کمتر بوده و ولتاژ خروجی سنسور به محدوده بالا نزدیک می شود.
برای آنکه سنسور اکسیژن به کار افتد باید گرم شود . بعضی از سنسورهای اکسیژن همانند سنسور به کار رفته در این سیستم دارای گرم کن می باشند تا زودتر به کار افتاده و بتوانند روی گازهای خروجی هر چه سریعتر کنترل داشته باشند .

شرح کار قطعه :
این سنسور حساس به تغییرات اکسیژن می باشد . نوک سنسور در فضای داخل اگزوز در مسیر خروجی گازهای داخل اگزوز قرار دارد . نوک الکترود سنسور با اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز ایجاد واکنش کرده و تولید ولتاژ می کند . ECU با اطلاعات دریافتی و برنامه ریزی قبلی حافظه خود مقدار سوخت و هوا را تنظیم می کند . به این صورت که هرگاه مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز کاهش یافت ، نشان از مخلوط سوخت غنی ( سوخت بیشتر ، هوای کمتر ) دارد که با ارسال ولتاژ حداکثر ، ECU را مطلع می کند . اما اگر مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز افزایش یافت ، نشان از مخلوط سوخت رقیق ( سوخت کمتر ، هوای بیشتر ) دارد که با ارسال ولتاژ حداقل ، ECU را مطلع می کند . این قطعه دارای یک المنت گرم کننده می باشد که دمای سنسور را در حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد نگه می دارد ، زیرا این سنسور در این دما بهترین کارکرد خود را دارد .

محل قرار گیری :
روی اگزوز در مسیر گازهای خروجی اگزوز قرار دارد . در بعضی از خودروهای جدید دو عدد سنسور اکسیژن وجود دارد ، یکی بعد از مانیفولد دود ، قبل از مخزن کاتالیست و دیگری بعد از مخزن کاتالیست قرار دارد .

وظایف کار سنسور :
 این سنسور مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز را سنجیده و آنرا تبدیل به ولتاژ می کند و به ECU ارسال می کند . ECU طبق اطلاعات دریافتی از این سنسور مخلوط سوخت و هوا را تنظیم می کند . پس وظیفه این سنسور یکی محاسبه نسبت مخلوط سوخت و هوا است و دیگری تعدیل غنی بودن مخلوط سوخت و هوا می باشد .
 تصحیح مقدار سوخت پاشیده شده در مخلوط هوا و سوخت ( توسط سنسور اکسیژن قبل از کاتالیست )
 بررسی عملکرد و راندمان مبدل کاتالیزوری ( در موتورهای مجهز به سنسور اکسیژن بعد از کاتالیست )

مدارهای الکتریکی :
این قطعه دارای یک سوکت ۴ راهه می باشد :
پایه ۱ : تغذیه ۱۲ ولت
پایه ۲ : اتصال بدنه
پایه ۳ : ارسال سیگنال مثبت
پایه ۴ : ارسال سیگنال منفی

روش تست قطعه :
با اتصال دستگاه دیاگ به خودرو ، موتور را روشن کرده و می گذاریم گرم شود ، سپس وارد منوی پارامترها ، قسمت کنترل سوخت می شویم . در این قسمت دو عبارت اکسیژن سنسور قبل از کاتالیز ( اکسیژن سنسور بالا دست ) و اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز ( اکسیژن سنسور پایین دست ) دیده می شود .
در این مرحله ولتاژ ارسال شده توسط سنسور به ECU را که در مقابل سنسور اکسیژن مورد نظر به طور متناوب نشان داده می شود چک می کنیم .
در آن دسته از خودرو هایی که سنسور اکسیژن بعد از کاتالیز یا سنسور پایین دست را ندارند ، برای سنسور اکسیژن آنها ولتاژ ۴۵/۰ ولت را که همان ولتاژ لازم برای بهینه بودن مصرف سوخت است ، در نظر می گیرند . بنابراین در مقابل پارامتر اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز عدد ۴۵/۰ همیشه ثابت است . ولی برای آن دسته از خودروهایی که اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز را دارند ولتاژ خروجی نمایش داده شده مثل اکسیژن سنسور قبل از کاتالیز در حال تغییر است .
ولتاژ ارسال شده توسط اکسیژن سنسور باید بین ۹/۰ ولت تا ۱/۰ ولت بطور مداوم در حال تغییر باشد . اگر ولتاژ تمایل به سمت ۱/۰ ولت داشته باشد نشان از سوخت رقیق و اگر تمایل به ولتاژ ۹/۰ ولت داشته باشد نشان از سوخت غنی دارد . در نتیجه اگر ولتاژ بین ۹/۰ ولت تا ۱/۰ ولت متغیر باشد نشان دهنده سلامت قطعه و در غیر این صورت نشان دهنده خرابی سنسور است .

عیب های ایجاد شده در اتومبیل به دلیل خرابی این سنسور :
 اگر این سنسور خراب شود مقدار مصرف سوخت بالا رفته ایجاد آلایندگی بالا می کند .
 اگر المنت گرم کن این قطعه خراب شود خودرو در هنگام روشن شدن دچار خام سوزی می شود .
 موتور بد کار می کند .
 در صورت وجود عیب در اطلاعات ارسالی این سنسور، چراغ چک (چراغ عیب یاب) روشن خواهد شد .

نکات مهم :
 وظیفه اصلی سنسور اکسیژن قبل از کاتالیز ، تنظیم نسبت سوخت و هواست و وظیفه اصلی سنسور اکسیژن بعد از کاتالیز ، بهینه کردن نسبت سوخت و هواست .
 خودروهایی با ECU مدل مگنت مارلی (MM8P) و گروه SL96 ها سنسور اکسیژن ندارند (مانند سمند ، پژو پارس) و خودروهای زانتیا و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ دارای دو سنسور اکسیژن صفر می باشند .
 این سنسور تست اهمی یا ولتاژی ندارد .

 

سنسور سرعت خودرو یا سنسور کیلومتر شمار Vehicle Speed Sensor (VSS) :

این سنسور بر روی پوسته گیربکس و در محل دنده کیلومتر شمار نصب می گردد و سرعت سفت خروجی را به ECU گزارش می نماید . ECU از این اطلاعات برای تعیین مقدار سوخت تزریقی استفاده می کند .

شرح کار قطعه :
این قطعه پس از دریافت ولتاژ ۱۲ ولت از رله دوبل و پس از حرکت موتور و گردش پینیون دنده کیلومتر و گردش شافت ، شروع به ارسال فرکانس های متناسب با سرعت خودرو می کند . در نتیجه ECU از سرعت خودرو مطلع شده ، با استفاده از اطلاعات رسیده از این سنسور ، وضعیت پاشش سوخت خودرو را در سرعت های مختلف مشخص می کند .

وظایف این سنسور :
این سنسور وظایف زیر را به عهده دارد :
 سرعت وسیله نقلیه را مشخص می کند .
 دور آرام موتور را در هنگام حرکت خودرو تثبیت می کند .
 شتاب خودرو را بهینه می سازد .
 نوسانات موتور را کاهش می دهد .
 وضعیت موتور و خودرو را از نظر بار موتور ( حرکت در سرازیری ، سر بالایی ، کفی ) ، سرعت و … تشخیص می دهد .
ساختار داخلی سنسور :
این قطعه تشکیل شده از یک شافت که با دنده کیلومتر ترکیب می شود . با گردش شافت خروجی گیربکس و گردش پینیون دنده کیلومتر این شافت شروع به گردش کرده و با اثر الکترومغناطیسی هال کار می کند . به ازای هر ۸ مرتبه گردش این شافت ، معادل ۲ کیلومتر بر سرعت تولید فرکانس کرده ، به ECU ارسال می کند .

مدارهای الکتریکی :
این قطعه از یک سوکت ۳ پایه تشکیل شده است :
پایه ۱ : تغذیه ۱۲ ولت ( از طریق رله دوبل )
پایه ۲ : سیم اتصال بدنه
پایه ۳ : ارسال سیگنال

ش های تست قطعه :

تست با دستگاه دیاگ :
سوکت دستگاه دیاگ را به خودرو اتصال می دهیم . و وارد منوی کد خطاها می شویم و چک می کنیم که خطایی در مورد این سنسور در حافظه ECU ثبت شده یا نه . در صورت وجود خطا اگر از نوع لحظه ای یا موقت بود خطا را پاک می کنیم . اما اگر از نوع دائمی بود ابتدا از محکم بودن و تمیز بودن سوکت سنسور مطمئن می شویم ، سپس خطا را پاک می کنیم . و بعد با خودرو مسافتی را طی می کنیم سپس مجددا کد خطاها را چک می کنیم . اگر پاک نشد سنسور خراب است . همچنین شلاق زدن عقربه کیلومتر شمار نشان از خرابی سنسور دارد .

تست ولتاژی :
در صورت خرابی قطعه ، سوکت آن را جدا کرده ، خودرو را روشن می کنیم . دو سر پروب ولت متر را به پایه ۱ و۲ سوکت دسته سیم اتصال می دهیم . ولتاژ باید ۱۲ ولت باشد . اگر نبود باید مسیر برق را تا رله دوبل چک کنیم .
تست اهمی :
به وسیله اهم متر ، سیم پایه سوم سوکت سنسور را تا پایه ECU ( طبق نقشه خودرو مربوطه ) چک می کنیم . باید مقاومت آن کمتر از ۱ باشد ، در غیر این صورت مسیر ایراد دارد .

تست دنده کیلومتر گیربکس :
سنسور سرعت را از جای خود باز کرده ، زیر چرخ محرک خودرو جک می زنیم . خودرو را دنده یک گذاشته و گاز می دهیم تا پینیون دنده کیلومتر شروع به گردش کند . اگر حرکت کرد که هیچ ، در غیر این صورت ایراد را در دنده کیلومتر گیربکس جستجو می کنیم . سپس سنسور را از نظر سلامت پایه شافت ورودی سنسور بررسی می کنیم . اگر سالم بود ایراد از سنسور سرعت است .

سرویس قطعه :
در بعضی از مدل ها مثل پیکان ، از سوراخ کنار سنسور آب وارد قطعه شده ، باعث خرابی آن می شود . لذا باید سوراخ کنار سنسور را با چسب آب بندی یا درپوش مناسب ، آب بندی نمود . همچنین باید این قطعه را از نظر آغشته نبودن به روغن بازرسی کرد .

عیب های ایجاد شده در اتومبیل به دلیل خرابی این سنسور :
 در صورت خرابی این سنسور ، خودرو در هنگام توقف آنی خاموش می کند
 در سربالایی و در هنگام دنده دادن معکوس ریپ می زند
 نوسانات ناگهانی عقربه کیلومتر شمار ( شلاق زدن ) نشان از خرابی سنسور دارد

نکات مهم :
 اگر صفحه کیلومتر شمار از کار افتاد به احتمال زیاد سنسور سرعت خودرو خراب است .
 در خودرو های مجهز به سیستم ABS مانند پژو ۲۰۶ و شبکه CAN ، این سنسور نصب نمی شود و بجای آن از اطلاعات سنسور دور چرخ ها استفاده می گردد .
 تغذیه این سنسور ۱۲ ولت بوده و از رله ی دوبل یا مستقیما از سوئیچ تامین می شود .
 این سنسور تست اهمی یا ولتاژی ندارد ، ولی می توان ولتاژ ۱۲ ولت ارسالی به آن را توسط ولتمتر اندازه گیری نمود .
 در ECU های مدل SEIMENS ( زیمنس ) نصب شده بر روی خودرو سمند و VALEO ( SLC ) ( والوو ) نصب شده بر روی خودروهای پژو پارس و ۴۰۵ ، تعداد دفعات شیفت ECU ، تعداد دفعات قطع کردن سنسور سرعت خودرو و زمان های کارکرد ECU بدون اطلاعات این سنسور در حافظه ی ECU ضبط می شود . با جدا نمودن این سنسور دور موتور از ۳۰۰۰ دور بر دقیقه بالاتر نخواهد رفت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *