اخبار, تعمیر ایسیو, تعمیر ایسیو خودرو, تعمیر کامپیوتر خودرو, دستگاه دیاگ, دیاگ, مقالات تخصصی

عیب یابی و تعمیر ایسیو

ایسیو خودرو
Rate this post

تعمیر کامپیوتر خودرویا به اصطلاح عیب یابی و تعمیر ایسیو نیاز به تخصص دارد تا از بروز مشکل جدید و بزرگتری جلوگیری کند به همین دلیل تعمیر ایسیو تخصص هرکسی نیست زیرا این قطعه دارای حساسیت بالایی است و نمی توانید خود سر عمل کنید.

در صورت نگهداری درست از ایسیو خودرو  می توان تضمین کرد که شما سالیان سال یک خودروی سرحال و بدون ایراد خواهید داشت.

ایسیو پراید ، ایسیو پژو 206 ، کامپیوتر پژو405 و بیشتر خودروهای ایرانی از برند های ایسیو زیمنس و ایسیو کروز هستند و تعمیر آن های بسیار پیچیده و تخصصی است.

علت اصلی سوختن کامپیوتر خودرو چیست؟

نوسانات ولتاژ و وارد شدن شوک های متعدد به این قطعاتاز علل اصلی سوختن ایسیو (ECU) است. در خودروهای قدیمی تعمیرکاران از روش هایی سنتی جهت تست قطعات برقی استفاده میکردند که کارایی نیز داشت ولی این روشها در خودروهای امروزی با وجود قطعات حساس الکترونیکی نه تنها کاربردی نیست بلکه باعث آسیب رساندن به قطعات خودرو نیز می گردد.

دیاگ وظیفه تست قطعات برقی حساس خودروهای امروزی را به عهده دارد ولی متاسفانه به دلیل قیمت بالای این دستگاه ها و پایین بودن سطح معلومات بعضی از تعمیرکاران و عدم اطلاع و آموزش های کافی متاسفانه از روش های قدیمی استفاده می شود که به دلیل عدم اطلاع راننده جهت جلوگیری از این روش ها متاسفانه باعث خرابی این قطعات حساس میگردند.

دیاگ انواع و اقسام مختلفی دارد که می توانید با در نظر گرفتن بودجه تان از فروشگاه کارا یدک به صورت اورجینال تهیه کنید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید :

علل خرابی ایسیو خودرو

نحوه نصب و تعمیر ایسیو

علت اصلی سوختن کامپیوتر خودرو چیست؟

چه زمانی باید اقدام به خرید کامپیوتر خودرو کنیم؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که چه زمانی به جای اینکه عیب یابی و تعمیر ایسیو را انجام دهیم باید به سراغ خرید کامپیوتر خودرو برویم؟

وقتی که تعمیرکار به شما می گوید که تعمیر کامپیوتر خودرو خودرو موثر نیست و باید به فکر خرید باشید حرفش را جدی بگیرید چراکه اگر تعمیرات انجام شده تاثیر منفی بگذارد باعث می شود که خودرو صدمه هایی ببیند که شما نتوانید از آن استفاده کنید.

در صورت وجود مشکلات جزئی در ایسیو با تعمیر به راحتی حل می شود امادر صورت بروز مشکل بسیار جدی باید به فکر خرید ایسیو خودرو باشید.

مطالب پیشنهادی :

اطلاعات کامل درباره تعمیر ایسیو

تعمیر کامپیوتر خودرو با وجود مشکلات سخت افزاری!

مشکلات ایسیو خودرو  همیشه نرم افزاری نیست بلکه مشکلات سخت افزاری هم ممکن است برای کامپیوتر خودرو پیش بیاید.

مشکلات سخت افزاری که ممکن است برای کامپیوتر خودرو پژو 206 ، پراید و هر خودروی دیگری پیش بیاید این است که در هنگام شستن کاپوت یا شستشو موتور آب به داخل ایسیو نفوذ کرده و ممکن است باعث زنگ زدگی و حتی آتش گرفتگی شود.

و نیز امکان اینکه مدار شکسته شود و قسمت هایی از آن دچار ایراد گردد نیز وجود دارد. در این مواقع هیچ راهی برای تعمیر وجود ندارد و شما باید قطعا به فکر خرید یک ایسیو خودرو جدید باشید.

از ایرادات سخت افزاری دیگری که برای کامپیوتر خودرو پیش می آید خم شدن و شکسته شدن پین های موجود در قسمت اتصال با ایسیو است.

برای تعمیر و عیب یابی ایسیو کارا یدک کنار شماست!

اگر مشکلی چه سخت افزاری چه نرم افزاری برای ایسیو خودرو پیش آمده است همان لحظه اقدام کنید تا آن مشکل بیشتر نشده است.

برای اینکه به جای معتبری مراجعه کنید و مطمئن باشید که از دستگاه دیاگ و نرم افزار دیاگ مناسبی برای عیب یابی استفاده می کند ، دارای تعمیرکاران تخصصی است می توانید با کارا یدک در ارتباط باشید.

اگر هم نیاز به سفارش آنلاین کامپیوتر خودرو دارید می توانید در مدل های معروف از فروشگاه ما دیدن کنید و محصول مورد نظرتان را با قیمت مناسب از ما سفارش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در ارتباط باشید.

روش تجدید حافظه ECU
روش تجدید حافظه ECU

با توجه به این دو مورد که در کارخانه‌های مختلف روش‌ها و متدهای مختلفی برای تولید وجود دارد و نیز نظر به استفاده خودرو در کشورها و مناطق مختلف با شرایط متفاوت، در ایسیو نوعی قابلیت سازگاری و یکسان‌سازی وجود دارد که این توانایی بر مبنای چهار عنصر ذیل پایه‌گذاری می‌شود:

  1. سنسور اکسیژن
  2. سنسور موقعیت دریچه گاز
  3. سنسور ضربه
  4. استپ موتور

برای انجام عملیات تجدید از روش پیشنهادی شرکت پژو به شرح زیر استفاده می‌کنیم:

  1. سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه ببندید
  2. سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه باز کنید
  3. خودرو را روشن کنید و به مدت حداقل 10 ثانیه گاز ندهید
  4. دنده ها را یک به یک معرفی کنید.

حافظه دائم در ایسیو

حافظه دائم که مانند سیستم‌عامل و Setup کامپیوترهای PC است و با قطع برق از بین نمی‌رود؛ اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و می‌توان گفت ECU سوخته است. حافظه دائم شامل جدول بزرگی به نام Look up table است که در این جدول به مانند جدول ضرب ردیف‌ها و ستون‌ها و خانه‌هایی وجود دارد. با این تفاوت که تعداد ردیف‌ها و ستون‌های این جدول از عدد دو بیشتر بوده و تعداد آن برابر تعداد سنسورهای موجود در سیستم موتور می‌باشد.

انواع ایسیو

مواردی که برای حفاظت از ECU نباید انجام دهید

  1. جدا کردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است:
    در حالت عادی که کابل‌های باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می‌شود اما اگر کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو باز شود، این نوسانات می‌تواند بر روی قسمت‌های حساس خودرو (کلیه کنترل یونیت‌های الکترونیکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد. اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد! در این صورت نیاز به عیب یابی و تعمیر ایسیو و یا تعویض آن نیاز پیدا می کنید.
  2. امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه:
    وقتی سر شمع‌ها را می‌کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می‌کنید، ممکن است که مقدار جریان ناگهان غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت‌های حساس به‌خصوص ECU شود.
  3. آب زدن به ECU خودرو:
    اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین‌های داخلی با ماده‌ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین‌های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU آسیب برسد.
  4. دست زدن به پین‌های ECU:
    یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌گیرد دست زدن به پین‌های ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزارها ولت می‌تواند بالا برود.

سازندگان معروف ECU

  1. شرکت Bosch آلمان
  2. شرکت Delco آمريکا
  3. شرکت Ford آمريکا
  4. شرکت Siemens آلمان
  5. شرکت Magneti Marelli ايتاليا
  6. شرکت Sagem فرانسه
  7. شرکت Nippon Denso ژاپن
تعمیر ایسیو خودرو

انواع ایسیو

در خودروهای شرکت ایران خودرو

* MM8P::  ساخت کشور ایتالیا- 35 پایه- همزمان پاشش- در خودروهای پرشیا و سمند قدیمی نصب شده است.

*Sagem SL-96::  ساخت کشور فرانسه دارای 55 پایه- پاشش به صورت دو به دو – بر روی خودرو ها سمند ، پارس، 405 و در مواردی پیکان و آردی نصب شده

*Sagem S-2000:: ساخت کشور فرانسه- 112 پایه- سوکت سه تکه- پاشش به صورت تک به تک- در چند مدل مختلف بر روی انواع 206 ، پیکان و آردی و سمند و پارس و 405 نصب شده

*Bosch ME7.4.4:: مختصات این ECU ماند Sagem s-2000 میباشد- فقط بر روی خودوری 206 نصب شده

*Bosch MP7.3:: ساخت کشور آلمان – 88 پایه- پاشش تک به تک – در خودروهای پارس با موتور زانتیا نصب شده

در خودروهای شرکت سایپا

*KIA:: 55 پایه – بر روی خودروی پراید نصب شده

* Sagem S-2000::  این ECU با نام جانسون کنترل معرفی می شود – 112 پایه –پاشش تک به تک – بر روی خودروی پراید نصب شده

*New Simens:: ساخت شرکت زیمنس- پاشش تک به تک- دارای سنسور ضربه- بر روی خودروی پراید نصب شده

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *