اخبار, کامپیوتر سمند

هر آن چه باید درباره کامپیوتر سمند بدانید

هر آن چه باید درباره کامپیوتر سمند بدانید
1.7/5 - (3 امتیاز)

هر آن چه باید درباره کامپیوتر سمند بدانید

( فروشگاه و تعمیرگاه ایسیو)

ما تصمیم داریم هر آن چه باید درباره کامپیوتر سمند بدانید در مطلبی مختصر به شما ارائه دهیم تا از آن استفاده کنید.

از اصلیترین بخشهای خودروهای امروزی ECU ماشین است که درست همانند مغز انسان وظیفه کنترل و تصمیم گیری را بر عهده دارد و هماهنگی بین اجزای خودرو را مشخص میکند. ECU خودرو به عنوان کامپیوتری کوچک با پیدایش خودرو های انژکتوری دررون خودرو ها کا گذاشته شد. این قطعه که به کامپیوتر خودرو معروف است با استفاده از سنسورهایی که در نقاط مختلف خودرو کار گذاشته شده اند گزارش کاملی از عملکرد خودرو را بدست می آورد و وضعیت فنی خودرو را میسنجد. اهمیت ECU خودرو آن قدر مهم است که اگر در آن اختلالی رخ دهد خودرو از کار افتاده و قادر به حرکت نیست.

جمع بندی مفهموم کلی ایسیو

پس فهمیدیم ECU قطعه ای الکترونیکی است که همانند کامپیوتر تمام اجزای ماشین را با سنسورها کنترل میکند. در واقع کنترل بخشهای خودروی انژکتوری بر عهده ECU است. این سنسورهایی که در نقاط مختلف خودرو کار گذاشته شده اند گزارشهایی را بر مبنای چگونگی عملکرد فنی خودرو به ECU می دهند. برخی از این سنسورها هم هستند که عملکردشان با دستور مستقیم ECU خودرو انجام میگیرد و در صورت کارکرد نادرست کامپیوتر ، این سنسور ها هم از کار می افتند. پس در کل نتیجه میگیریم هرچه تعداد این سنسور های کارگذاشته شده در خودرو بیشتر باشند، کامپیوتر هم از شرایط فنی خودرو درک بهتری پیدا میکند و قطعا شرایط خودرو بهتر سنجیده میشود.

پس تا حدودی با وظایف ایسیو سمند آشنا شدید و  به خوبی می دانید که این قطعه تا چه حد میتواند مهم و کاربردی باشد .

پس برای کامپیوتر سمند فقط به مراکز معتبری مراجعه کنید یا آن را از آنلاین شاپ های مطمئن مثل کارایدک خریداری کنید.

چرا که در صورت تمایل برای دریافت ایسیو اصل و ارجینال ، مراکز معتبر به شما ضمانت نامه و گارانتی هم ارائه می دهند.

هر آن چه باید درباره کامپیوتر سمند بدانید
هر آن چه باید درباره کامپیوتر سمند بدانید

وظایف اصلی کامپیوتر سمند

بطور کلی ECU سمند در خودرواین قدرت را دارد که وظایفی مثل نظارت بر کارکرد کلی موتور، نمایش اطلاعات کارکرد موتور به راننده، نمایش میزان مصرف سوخت، نمایش میزان باد لاستیک، نمایش باز و بسته بودن دربها، نمایش هشدار های مربوطه، تنظیم مصرف سوخت، تنظیم درجه پاشش سوخت در انژکتور خودرو، تنظیم میزان آلایندگی، شناسایی وضعیتهای بحرانی خودرو، محاسبه کارکرد خودرو با استفاده از داده های خروجی و … میباشد.

در کل کامپیوتر سمند وظیفه ثبت و ضبط تمامی حالات و کارکرد های خودرو را دارد و با استفاده از این اطلاعا تمامی وضعیتهای خودرو را درک مینماید. اصلیترین وظیفه این قطعه تنظیم درجه و زمان پاشش سوخت در انژکتور خودرو میباشد. اگر در این وظیفه خللی به وجود بیاید مسلما عمل احتراق در خودرو به درستی انجام نشده و امکان دارد ماشین به درستی کار نکند .

عیب یابی سمند هم از طریق ECU انجام شده به این روش که دستگاه دیاگ ماشین به ECU متصل شده و با استفاده از اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر خودرو اقدام به بررسی و تطابق اطلاعات با استانداردهای موجود مینماید و سپس عیب یابی خودرو صورت میگیرد.

حفاظت و نگهداری از کامپیوتر سمند

اگر می خواهید به ECU سمند و یا همان کامپیوتر سمند آسیب نرسد و برای خرید مجدد آن هزینه صرف نکنید موارد زیر را انجام ندهید، زیرا باعث خرابی ای سی یو می شود.

جدا کردن کابل باطری وقتی ماشین روشن است

همان‌طور که می‌ دانید ولتاژ تولید شده توسط دینام خودرو حدود ۱۴ ولت است اما نکته مهم اینجاست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام می باشد. نوسان تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به ۱۶ ولت نیز می‌ رسد.

در حالت عادی که کابل‌ های باطری به باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می‌ شود اما اگر کابل باطری در هنگام روشن بودن ماشین باز شود، برق خودرو دچار نوسانات می شود و این نوسانات می‌ تواند بر روی بخش های حساس خودرو (همه کنترل یونیت‌ های الکترونیکی) تاثیر بدی بگذارد.

حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی ای سی یو به طور استاندارد ۱۶ ولت است. اگر زمانی که ماشین روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد! و به دلیل گران بودن این قطعه این کار یعنی جدا کردن کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو اشتباه بزرگی است.

اتصال وایر شمع برای چک کردن جرقه زدن

زمانی که سر شمع‌ ها را می‌ کشید و برای امتحان برق ارسالی به سرشمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می‌ کنید، امکان دارد که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند.

سیم پیچ اولیه کویل هم برق خود را مستقیمآ از ECU می‌ گیرد. این کار امکان دارد سبب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق ماشین و اسیب رسیدن به قسمت‌ های حساس به‌ خصوص کامپیوتر سمند شود. در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کرده تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.

خیس کردن ECU

اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید مشاهده میکنید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین‌ های داخلی با ماده‌ ای عایق که شبیه موم است پوشیده شده است اما در هر صورت پین‌ های نری خارجی سوکت اتصال ECU در برابر آب عایق نمیباشند و خیس شدن آن ها سبب اتصال کوتاه خارجی شده و امکان دارد به احتمال زیاد به ECU آسیب برسد.

لمس کردن پین های ECU

یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌ گیرد دست زدن به پین‌ های ECU سمند است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌ تواند سبب آسیب زدن‌ های جدی به آن شود. الکتریسیته ساکن بدن انسان گاهی اوقات می‌ تواند تا هزار ها ولت بالا برود.

 

کارایدک فروشگاه اینترنتی انواع ایسو سمند و انواع اقسام لوازم یدکی ها مطرح آماده همکاری با شما عزیزان می باشد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *