مقالات تخصصی, مقالات مکانیکی

درباره مکانیک خودرو موتور استرلینگ

Rate this post

گاز استفاده شده در داخل موتورهای استرلینگ هیچ وقت موتور را ترک نمی‌کند و مانند موتورهای دیزل و بنزینی سوپاپ دود که گازهای پر فشار را تخلیه می‌کند و محفظه احتراق وجود ندارد. به همین علت موتورهای استرلینگ بسیار بی صدا هستند.

مزاياي موتور استرلينگ
همانگونه كه ذكر شد امروزه از موتور استرلينگ در موارد بسيار تخصصي مثل زيردريايي و مولدهاي كمكي، جاييكه عملكرد بي‌سروصدا اهميت دارد، استفاده ميشود. اين موتورها يك دسته از موتورهاي حرارتي خاص هستند زيرا بازده آنها تقريباً نزديك ماكزيمم بازدهي است كه توسط تئوري پيش بيني ميشود (بازده چرخه كارنو). اين موتور با گاز كار ميكند. انبساط آن هنگام گرم شدن و انقباض آن هنگام سردشدن نيروي اين موتور را تامين ميكند. اين مقدار گاز بين دو انتهاي سرد و گرم در حركت است و هيچگاه از اين چرخه خارج نميشود. يك پيستون وظيفه انتقال گاز به دو منبع سرد و گرم را انجام ميدهد كه حركت آن ناشي از انبساط و انقباض حجم گاز است.
همانطور كه گفته شد اين گاز هيچوقت از موتور استرلينگ خارج نميشود. اين موتور برخلاف موتورهاي ديزلي يا بنزيني هيچ كانال تخليه ندارد زيرا اساس كار آن بر احتراق سوخت نيست بنابراين كاملاً بي صدا عمل ميكند. منبع تامين گرماي آن ميتواند انرژي خورشيدي، سوخت‌هاي فسيلي يا هر نوع گرماي اتلاف شده در طبيعت باشد.

نوعي از اين موتور بنام موتور استرلينگ خورشيدي كه توسط شركت Stirling Energy System Inc تهيه شده است از سال 1984 تا حال حاضر مدت 20 سال است كه در نهايت بازدهي مؤثر در حدود 30000 ساعت تابش نور خورشيد را به انرژي الكتريكي تبديل كرده است. اين شركت در حال حاضر با سرمايه‌گذاري مشترك شركت بويينگ و دپارتمان انرژي ايالات متحده و لابراتوار ملي سانيدا (Sanida) مشغول كار روي استفاده اقتصادي از اين سيستم هستند.

چرخه استرلینگ از یک منبع حراتی خارجی که می‌تواند هر چیزی از بنزین و انرژی خورشیدی تا حرارت ناشی از پوسیدگی گیاهان باشد استفاده کند و هیچ احتراقی داخل سیلندرهای موتور رخ نمی‌دهد.

این نوع موتور استرلینگ، شناخته شده به عنوان پیکربندی بتا، سه ویژگی فقط یک سیلندر با یک پایان داغ و پایان سرد است.  گاز کارگر است که توسط یک دستگاه به نام جابه جا از یک سیلندر به طرف دیگر منتقل می شود.

کانال تلگرام: telegram.com/carayadak1

اینستاگرام: instagram.com/carayadak1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *