اخبار, ایسیو, تعمیر ایسیو, کامپیوتر خودرو

علل سوختن ایسیو خودرو چیست؟

علل سوختن ایسیو خودرو
4.9/5 - (28 امتیاز)

تقریباً می توان گفت در جهان امروز هر قطعه تولیدی، عمر مفید و نسبی دارد و بعد از آن معیوب شده یا از دور خارج می گردد. اتومبیل نیز از این دست قطعات تشکیل شده است. یکی از این قطعه ها قطعه ای به نام ایسیو است که در ادامه ضمن آشنایی با آن به بررسی علل سوختن ایسیو خودروخواهیم پرداخت.

ایسیو چیست و چه فعالیتی می کند؟

این قطعه که به کامپیوتر خودرو نیز معروف است، به دلیل وضعیت محیط زیستی اواسط قرن 20 در ماشین ها نهادینه شد. ایسیو به معنای مرکز کنترل خودرو است و از کلمه Electronic Control Unit گرفته شده است که به اختصار ECU خوانده و تلفظ می شود. که تنظیم و بررسی و کنترل بخش مهمی از فعالیت های خودرو به این قسمت سپرده شده است.

از همین جهت سالم بودن این بخش برای ما اهمیت دو چندان دارد. اگر با علائمی که به ما از خرابی این قطعه اطلاع می دادند، مواجه شدیم در سریع ترین زمان ممکن باید برای رفع و تعمیر ایسیو (تعمیر کامپیوتر خودرو) اقدام کنیم. البته اگر خودمان علم اولیه این موضوع را داریم می توانیم به وسیله دیاگ اوتل، حداقل به عیب یابی سطحی بپردازیم.

بررسی علل سوختن ایسیو خودرو

لوازم برقی خودرو و به خصوص کامپیوترهای خودرویی، طبق قاعده و اصولی در خودرو کار می کنند و اگر که این قاعده و اصول رعایت نشود کارکرد طبیعی و روال عادی کامپیوتر خودرو مختل میشود و موجب آسیب دیدن این قطعه می گردد.

در ادامه مواردی که علل سوختن ایسیو خودرو هستند را مرور خواهیم کرد. این موارد باعث می شوند که این قاعده و روش که در لوازم برقی وجود دارد دچار اختلال گردد.

مطالب پیشنهادی کارایدک: معرفی کامل ایسیو و اجزای آن

ایسیو چیست و چه فعالیتی می کند؟

جلوگیری از رطوبت و نشت آب به داخل ایسیو

نکته ای که در این بخش جای صحبت دارد، این است که اهمیت رعایت این اصل مخصوصا زمانی که خودرو روشن است، دو چندان می شود.

تامین ولتاژ و جریان مناسب توسط دینام خودرو – قطع جریان برق باطری خودرو

از دیگر ملزومات و اصول کارکرد کامپیوترهای خودرویی وجود ولتاژ و جریان مناسب است که این موارد توسط باتری و دینام خودرو تامین می گردد و هر نوع نوسان در میزان و مقدار این پارامتر ها می تواند باعث آسیب به خودرو شود.

راهکار: لازم است که مالکین خودرو به این موضوع توجه داشته باشند که شارژ دینام و ولتاژ باتری مرتب به صورت دوره های  ۳ یا ۶ ماهه چک شوند و اگر نامیزانی در مقدار ولتاژ مشاهده شد حتما سرویس شود چرا که در صورت مرتفع نشدن خسارت بعدی به مراتب بالاتر از هزینه تعمیر کامپیوتر خودرو  خواهد بود.

آسیب های فیزیکی

اتصالات بین کامپیوترها همیشه باید صحیح و درست باشند .کشیدگی سیم ها، ضربه و خوردگی کانکتور ها همچنین دسته سیم ها باعث آسیب جدی به کامپیوتر خودرو می شوند و می تواند یکی از علل سوختن ایسیو خودرو شود همین طور بازبینی و بررسی برق خودرو توسط افراد بی تجربه نیز آمار خرابی زیادی ایجاد کرده است.

تصادفات

معمولا تصادف ها و برخوردهای خودرویی یکی از علل سوختن ایسیو خودرو است که باعث تنش مکانیکی در کل بدنه خودرو می شوند که این موضوع تاثیر خود را بر روی سیم کشی و همین طور کامپیوتر های خودرویی و سنسور ها می گذارد. به عبارتی دیگر یکی از جلوه های خرابی و سوختن ایسیو این شکل برخوردها است.

راهکار: یکی از راه هایی که باعث می شود آمار خرابی قطعات الکترونیکی خودرو در اثر تصادف کاهش یابد این است که خودرویی که تصادف می کند تحت هیچ شرایطی برقش وصل نشود و استارت مجدد نخورد مگر اینکه به صورت کامل توسط تعمیرکار مجرب و کارآزموده بررسی و از صحت اتصالات بین کامپیوترها اطمینان حاصل شود.

همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله انواع ایسیو خودروهای ایرانی را نیز مطالعه کنید.

بررسی علل سوختن ایسیو خودرو

نشانه‌های خرابی ECU

خرابی ایسیو می‌تواند باعث ایجاد مشکلات متعددی در خودرو شود؛ به گونه‌ای که ممکن است تشخیص درست را دشوار کند. با‌این‌وجود، برخی از علائم زیر می‌توانند گواه بر خرابی ایسیو باشند:

1- روشن‌شدن چراغ چک

ساده‌ترین نشانه برای تشخیص خرابی ایسیو، روشن‌شدن چراع چک است. البته روشن‌شدن این چراغ دلایل زیادی دارد؛ اما در مواردی که واحد کنترل موتور با اجزای الکترونیکی، مدارها یا سنسورهای خود به مشکل می‌خورد، بلافاصله چراغ چک روشن می‌شود. گاهی‌اوقات کامپیوتر خودرو نیز به‌اشتباه باعث روشن‌شدن چراغ چک می‌شود. برای اینکه بفهمید ECU واقعاً مشکلی دارد یا خیر، باید از «دستگاه دیاگ» استفاده شود.

2- مصرف زیاد سوخت

ازآن‌جاکه برای عملکرد مطلوب وسیله‌ نقلیه به نسبت سوخت و هوای مناسب نیاز است، ایسیو معیوب نمی‌داند که چه مقدار سوخت باید به محفظه احتراق ارسال شود. این بدان معنا است که در فرآیند احتراق، اغلب مقدار زیادی سوخت برای سوختن ارسال می‌شود. نتیجه این است که خودرو بیش از حد لازم سوخت مصرف می‌کند. این مشکل نه تنها باعث افزایش هزینه ماهانه دریافت بنزین (یا گاز) می‌شود، بلکه به آلودگی بیشتر هوا نیز دامن می‌زند.

3- عملکرد ضعیف موتور

خرابی ای سی یو ممکن است باعث شود سوخت کافی به محفظه احتراق منتقل نشود. این بدان معنا است که خودرو مانند گذشته شتاب خوبی نخواهد داشت به همین دلیل نیاز به تعمیر ایسیو خودرو خود پیدا می کنید. حتی ممکن است هنگام تلاش برای بالارفتن از سَربالایی یا سنگین‌بودن خودرو (ماشین پُر از وسایل است) شتاب کافی نداشته باشد. ایسیو معیوب می‌تواند سوخت بسیار کمی را ارسال کند و راننده نیز با فشردن مداوم پدال گاز، دیگر نمی‌تواند به شتاب و سرعت مورد نظر برسد.

نکات آخر در مورد ایسیو خودرو

به عنوان مطلب پایانی درباره معرفی کامل ایسیو در این قسمت به طور کلی علائم خرابی ECU را بررسی می کنیم. ایسیو نیز به عنوان یک قطعه الکترونیکی و مانند هر قطعه الکترونیکی دیگری دچار عیب و یا خرابی می شود.

روشن شدن چراغ چک موتور، جرقه نزدن در سیلندر ها، کاهش قدرت موتور خودرو، روشن نشدن پیشرانه از علائم خرابی ایسیو می تواند باشد.

از طریق دیاگ مانند دیاگ اوتل می توانیم به شناسایی و بررسی عیب های ایسیو بپردازیم.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *