اخبار, تعمیر ایسیو خودرو, تعمیر کامپیوتر خودرو

تعمیر ایسیو خودروهای سواری

ایسیو چیست؟
Rate this post

می‌دانیم که در هیچ دوره‌ای از تاریخ بشریت، جهان نتوانسته است که در مقابل پیشرفت بشریت مقابله کند. به عبارتی ماشین‌های دوره انسان‌های نخستین با چرخ‌های سنگی به ماشین‌های امروزه رسیده است. یکی از قطعاتی که این مسیر توسعه را هموار ساخته است، ساخت و تولید ایسیو بوده است. در این مقاله قصد داریم به تعمیر ایسیو خودروهای سواری بپردازیم.

ایسیو چیست؟

در تعریفی کوتاه، ایسیو یک کامپیوتر داخلی بهینه سازی شده (مغز متفکر و حافظه) برای خودروها می‌باشد. ایسیو یا همان کامپیوتر خودرو که یک واحد کنترل الکترونیکی است با داشتن سنسورها در قسمت‌های مختلف خودرو به کسب اطلاعات و هماهنگی بین قطعات مختلف خودرو می‌پردازد.

حضور این قطعه به اندازه‌ای مهم است که در خودروهای پیشرفته بیش از یک تراشه ایسیو، استفاده می‌شود.

سوالات مختلفی در باب، این قطعه (ecu) وجود دارد،  از جمله اینکه تعمیر ایسیو خودروهای سواری (تعمیر کامپیوتر خودرو) به چه شکل است؟ نقش دیاگ در تعمیرات خودرو چیست؟ قیمت و خرید ایسیو به چه صورت است؟

تعمیر ایسیو خودروهای سواری

برای چه ایسیو به وجود آمد؟ نقش‌ها و عملکردهای ایسیو به چه صورت است؟

این وسیله کاربردی زمانی اختراع شد که خودروسازان به فکر ساخت و اختراع وسایل الکترونیکی در خودروها افتادند تا با افزایش بازدهی سوخت، از تولید بیشتر آلاینده‌های سوختی جلوگیری کنند.

تمامی سنسورهای تعبیه شده در خودرو در کمترین زمان اطلاعات خود را به این مینی کامپیوتر فرستاده و ایسیو موجود، اطلاعات را پردازش میکند و وضعیت آنها را در صفحه نمایشگر پشت فرمان نشان خواهد داد. علاوه بر موارد ذکر شده باز هم می‌توان نقش‌های مختلفی را برای ecu متصور بود.

مزایای تراشه سالم در خودرو

بنابراین، بودن چند تراشه سالم در هر خودرو، فرصت خوبی برای تشخیص عیوب و مشکلات فنی خودرو به سازندگان و تعمیرکاران آن خواهد داد. نحوه عملکرد این تراشه در خودرو به این شکل است که به طور مداوم و مستمر وضعیت فنی را کنترل می کند. به همین علت تشخیص علت خرابی ایسیو و تعمیر ایسیو خودروهای سوارینیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تعمیر کامپیوتر خودرو

انواع ایسیو

معمولا؛ خودروسازان برای هر خودرو ایسیو مخصوص را ترتیب می‌دهند. به عبارتی برندهای مختلفی از انواع ایسیو موجود است، از مدل S2000 و SL96 در سمند و پژو 405؛ j34 در پژو 206 و…

نکته‌ای که موجود است این است که مشکلات و عیب‌هایی که در این ایسیو‌های خودرو‌های سواری رخ می‌دهد تقریبا یکسان است و تعمیرات آن‌ها نیز از رویه‌ی تقریبا یکسانی پیروی می‌کند.

دسته بندی معایب ایسیو

بیش از ۹۰ درصد مشکلات ایسیو مربوط به مشکلات نرم افزار بوده که توسط پروگرامر ECU و یا دستگاه برنامه ریزی ای سی یو این مشکل رفع می شود مشکل مربوط به سخت افزار است.

البته خیلی کم نیز اتفاق می افتد زمانی است که عملگرها یا درایورهای حسگر بسوزد که این امر از ظاهر آن مشخص می شود و در صورت قطع شدن ارتباط می توان آن را مشخص نمود.

مطالب پیشنهادی کارایدک: خرید اینترنتی کامپیوتر پژو 405

نقش‌ها و عملکردهای ایسیو به چه صورت است؟
علائم خرابی ایسیو و علل آن چیست؟

ایراد و آسیب در اجزای ایسیو موجب عملکرد نامطلوب قطعات خودرو می گردد عمده علایم خرابی ECU شامل موارد زیر می باشد.

1.روشن نشدن موتور اتومبیل

2.کمتر شدن و به حداقل رسیدن قدرت موتور ماشین

3.ارتعاشات شدید در موتور خودرو

4.روشن شدن چراغ چک موتور

علائم دیگر خرابی

خود این علائم می توانند از پی مواردی که در ادامه شرح داده می شوند پدید آمده باشند؛ جداکردن کابل باتری زمان روشن بودن ماشین، مرطوب شدن و خوردگی ایسیو، دستکاری نمودن پین های ایسیو، ماشین را اشتباه باتری به باتری کردن، مطمئن شدن از وجود برق در سر باتری توسط روشی غیر استاندارد اشاره نمود.

البته به هر شکل دیگر نیز ایسیو ما ضعیف یا آسیب ببیند به درستی کار نخواهد کرد.

کامپیوتر خودرو را چه زمانی بررسی کنیم؟

برخی از مشکلات رایج در خودرو وجود دارند که ممکن است مربوط به معیوب بودن ایسیو باشند که در این صورت نیاز به تعمیر ایسیو است. اگر با هر کدام از این مشکلات برخورد کنیم، باید بهترین راه حل ممکن را به کار ببندیم.

اما بعضی از علائم خرابی ایسیو با دیگر مشکلات خودرو یکسان است در این موارد،چه فعالیتی انجام بدهیم؟

اگر تمام علل احتمالی را از نظر گذراندیم و به نتیجه نرسیدیم به احتمال زیاد کامپیوتر خودرو معیوب است. سعی شود ایسیو خودرو را در آخرین مرحله بررسی کنیم زیرا اغلب پر هزینه ترین راه حل تعمیر ایسیو است. و البته هر فردی توانایی فعالیت و عیب یابی و کار با ایسیو را ندارد.

انواع ایسیو

تعمیر ایسیو از چه جهت مهم است؟

تمام کارکرد موتور، نمایش اطلاعات عملکرد موتور، مقدار سوخت مصرف شده، نمایش باز و بسته بودن درب خودرو، تنظیم مقدار مصرف سوخت، شناسایی وضعیت بحرانی از وظایف ایسیو محسوب می شود.

اگر ایسیو خراب شود و به همین صورت باقی بماند اختلال در پاشش سوخت و عملیات احتراق را ایجاد می کند و باعث می شود موتور خودرو به درستی کار نکند اگر هم موتور درست کار نکند خطرات جانی و مالی زیادی به بار خواهدآورد.

رفع مشکل ایسیو به چه صورت مناسب است؟

رفع مشکلات ایسیو بهتر است که توسط متخصص صورت گیرد اما ما در ادامه به یک سری از مهم ترین و کم هزینه ترین روش های ممکن برای تعمیر ایسیو اشاره خواهیم کرد و در مورد هر کدام شرح کوتاهی خواهیم داد.

همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله رفع مشکلات ایسیو با کمترین هزینه را نیز مطالعه کنید.

ریمپ کردن ایسیو

تنطیماتی نرم افزاری است که به جای نرم افزار موجود روی  ECU خودرو قرار می گیرد. ریمپ، خودرو را برای رسیدن به حداکثر راندمان آماده می کند یا اگر تنظیمات ایسیو ما آسیب دیده باشد به این صورت می توانیم آن را مجدد تنظیم کنیم.

ریمپ می تواند خودرو را با شرایط آب و هوایی منطقه و کیفیت سوخت کشورهای مختلف سازگار کند.

دسته بندی معایب ایسیو

استفاده از تستر ایسیو

تستر ایسیو به نوعی شبیه ساز خودرو می باشد. از این وسیله برای تست ایسیو بدون حضور خودرو استفاده می گردد.

از طریق این دستگاه می توان پارامتر هایی نظیر برق سر انژکتور و کوئل ها و فن خنک کننده موتور و همچنین کارکرد سنسور های مختلف و برخی دیگر از پارامتر های خودرو را از طریق ایسیو کنترل و عیب یابی نمود.

جمع بندی

پس به طور خلاصه مشکلاتی که برای تعمیر ایسیو خودروهای سواری به وجود می‌آید تقریبا یکسان است یعنی به علل های مختلفی چون آسیب‌های فیزیکی یا آسیب های نرم افزاری این مشکلات به وجود می‌آیند و علائم یکسانی نظیر کم شدن توان موتور ماشین و… را با خود به همراه دارند.

ذکر شد که با انواع روش‌ها، به عیب‌یابی و اصلاح  ایسیو خودروهای سواری پرداخته می‌شود که یا مشکلات نرم افزاری آن‌ها را حل مي‌کند یا به تعویض قطعه و یا کل ایسیو منجر می‌شود.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *